Terrorisme tast winst van Schiphol aan

De inkomsten van de luchthaven Schiphol uit taxfreewinkels dalen door de beperking op handbagage in vliegtuigen. Schiphol onderzoekt met de Amerikaanse autoriteiten of die kan worden versoepeld.

Dat heeft de luchthaven vanmorgen bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Sinds de verijdelde aanslagen in het Verenigd Koninkrijk mogen vloeibare artikelen niet meer als handbagage meegenomen worden op vluchten met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en op vluchten naar de Verenigde Staten.

Schiphol heeft financieel op verschillende manieren last van aangescherpte terreurbestrijding. De door de overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen op Schiphol stegen in de eerste zes maanden van dit jaar met bijna eenvijfde naar 98 miljoen euro.

Het bedrijf pleit al langer voor een groter aandeel van de overheid in deze kosten. In het buitenland betalen overheden vaak meer mee aan beveiliging op luchthavens, aldus Schiphol.

De winst van Schiphol kwam 8 procent hoger uit op 88 miljoen euro. De winststijging kwam volledig op het conto van niet geïncasseerde waardeveranderingen van het vastgoed dat Schiphol bezit. Zonder de papieren winsten van de vastgoedbeleggingen daalde de winst van Schiphol fractioneel.

De investeringen van Schiphol daalden met eenderde. In tegenstelling tot de eerder verwachte 360 miljoen denkt Schiphol dit jaar 300 miljoen euro te investeren.

President-directeur Cerfontaine toonde zich vanochtend tevreden over het resultaat. Hij handhaaft de prognose dat de winst, exclusief bijzondere posten, dit jaar op hetzelfde niveau zal uitkomen als vorig jaar.

Het aantal passagiers dat van de luchthavens van Schiphol gebruikmaakte (inclusief Rotterdam en Eindhoven) groeide met 4,4 procent naar 22,6 miljoen. Voor het hele jaar rekent Schiphol op een groei van 4,2 procent.

Passagiers gaven meer geld uit op de luchthavens aan bijvoorbeeld eten, drinken, parfum en alcohol. Zij spendeerden gemiddeld 3,81 euro per persoon tegen 3,58 euro in dezelfde periode vorig jaar.

De divisie die de winkels, horeca en parkeerplaatsen exploiteert is de belangrijkste winstmaker van Schiphol.