Opnieuw banen weg bij Telegraaf

Telegraaf Media Groep (TMG) gaat 120 banen schrappen bij zijn drukkerijen. Bij andere divisies zal nog een onbekend aantal banen extra verdwijnen. Dat maakte TMG bekend bij de presentatie van haar halfjaarcijfers.

De banenreductie bij de drukkerijdivisie is onderdeel van een eerder aangekondigd bezuinigingsplan. Daarnaast moet er nog 15 miljoen euro extra worden bezuinigd. Zowel bij de facilitaire bedrijven als bij de uitgeverijen zullen banen verdwijnen.

De operationele winst van TMG was in de eerste helft van dit jaar 17,4 miljoen euro, 10 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst verdubbelde wel bijna, tot 52,9 miljoen euro, maar dat kwam voornamelijk door de boekwinst van 50,9 miljoen euro op de verkoop van twee Limburgse kranten.

De omzet van het concern steeg wel, van 385 miljoen euro tot 418 miljoen in de eerste zes maanden van 2006. Dat kwam door hogere advertentie-inkomsten. Die stegen bij gratis krant Spits, maar niet bij dagblad De Telegraaf. Door de onzekere ontwikkelingen op de advertentiemarkt wil TMG geen voorspellingen doen over de resultaten in de rest van dit jaar.