NRC stapt in kunstkanaal NPS

NRC Handelsblad gaat samenwerken met de NPS op een nieuw digitaal kunstkanaal, ‘Cultura’. „Dit is de enige plek waar je non-stop kunstprogramma’s kunt zien.”

NRC Handelsblad en de Publieke Omroep gaan samenwerken op een nieuw digitaal televisiekanaal voor kunst en cultuur. Het kanaal heet Cultura en zal vanaf 1 september 24 uur per dag uitzenden op internet en de kabel. NRC Handelsblad-specialisten verzorgen met de Cultura-redactie een dagelijks ‘cultuur-journaal’ van tien minuten dat van dinsdag tot en met zondag wordt uitgezonden om 20.50 uur.

De programma’s op de zender zullen merendeels afkomstig zijn uit de archieven van NPS, AVRO en VPRO. De uitzendingen zijn thematisch: dinsdag staat in het teken van literatuur, woensdag is de filmdag, donderdag theater en musea en het weekend is gereserveerd voor muziek.

„Dit is de enige plek waar je non-stop programma’s over kunst en cultuur kunt zien”, zegt Cultura-chef en NPS-journalist Oscar van der Kroon. „Veel kunstprogramma’s worden overdag of ’s avonds laat uitgezonden. Wij worden bestookt met verzoeken om herhalingen.” Van der Kroon zegt dat in Nederland tot een half miljoen mensen sterk in cultuur is geïnteresseerd. „Die doelgroep is te aantrekkelijk om te negeren”.

Vanaf 1 september zijn onder meer programma’s te verwachten over de band Rowwen Hèze – die met een nieuwe cd uitkomt – en hun legendarische Amerikaanse voorbeeld Los Lobos; over de architect Robert-Jan Henket, bouwer van het nieuwe Fries Museum in Leeuwarden en Cavalieri’s opera Rappresentatione di Anima et di Corpo ter gelegenheid van de jubileumeditie van het Festival Oude Muziek in Utrecht.

Het weekend van 9 september staat in het teken van Paul Verhoeven, wiens film Zwartboek die week in première gaat. In die special is uniek materiaal van en over Verhoeven voor het eerst te zien.

Het dagelijkse Cultura-journaal wordt gepresenteerd door Hadassah de Boer (die ook het NPS-cultuurprogramma Arena presenteert) en Andrew Makkinga (dj en presentator van het rapprogramma TheBattle). Vaste gasten aan tafel zijn NRC Handelsblad-specialisten Pieter Steinz (chef van de boekenbijlage), Bas Blokker (film), Hester Carvalho (pop), Mischa Spel (klassieke muziek), Henk van Gelder (omroepgeschiedenis), Bernard Hulsman (architectuur) en Maartje Somers (literatuur).

„De kijker leert de gezichten van de specialisten van onze krant kennen”, zegt Folkert Jensma, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, die wil dat de krant zich ook in andere media ontplooit. „Het is daarbij goed mogelijk de culturele actualiteit te combineren met een zinvol gebruik van archiefmateriaal.”

Digitale themakanalen maken een onstuimige groei door. Cultura zendt uit op internet, zoals de digitale zenders Holland.doc en 3voor12 al doen – en behoort tot het pluspakket voor kabelkijkers. Krant en Cultura zullen ook toegankelijk zijn via hun websites.

Vanaf 1 september: www.cultura.nl