Nieuw glasvezelnetwerk is helemaal niet nodig

Volgens professor Wim C. van Etten zijn KPN noch de kabelbedrijven innovatief bezig (Opiniepagina, 16 augustus). Reden: ze leggen nog geen glasvezel aan naar iedere woning. Gemeenten zouden dat wél moeten doen. Als ze dat van de Europese Commissie niet mogen, houdt diezelfde Commissie de innovatie tegen. Die zit. Het is alleen jammer dat Van Etten zich schuldig maakt aan technologiefetisjisme. Als we breder naar innovatie in de telecomsector kijken, zien we dat Nederland het geweldig doet.

Van Etten doet al 25 jaar onderzoek naar de transmissie van digitale signalen in glasvezel. De mogelijkheden van zo’n dun draadje zijn – dat ben ik het met hem eens – fascinerend. De mogelijkheden van de kabelnetwerken zijn echter ook enorm. De afgelopen jaren zijn miljarden euro’s geïnvesteerd om de netwerken om te bouwen tot de meest geavanceerde en complete communicatienetwerken van Europa. Het allergrootste deel is van glasvezel, en het dataverkeer reist in de kabelnetwerken voor 99 procent dan ook over glasvezel. Onderzoek wijst uit dat de netwerken daardoor ‘toekomstvast’ zijn. We kunnen er nog jaren mee vooruit en het einde van de technische mogelijkheden is nog lang niet in zicht, mede ook doordat de bits en bites door betere compressietechnieken verder in elkaar worden geduwd.

De discussie zou eigenlijk niet over het type infrastructuur moeten gaan. Het aantal megabitten over een draadje is niet de maat van innovatie. Het gaat erom wat we er mee doen. Dat is pas écht geweldig. Door de concurrentie tussen KPN en de kabelbedrijven hebben we in Nederland de meeste aansluitingen op breedbandinternet ter wereld. Bovendien krijgen de consumenten steeds meer snelheid binnen voor minder geld. Het is dan ook niet vreemd dat juist in Nederland Marktplaats.nl zo’n succes is geworden. De tweedehandsmarkt is ‘herboren’. Markten zijn sowieso steeds transparanter doordat consumenten eerst internet doorlichten op informatie en prijzen. Kopen via internet wordt al gewoon, en tal van bedrijven én particulieren spelen daarop in. Ook vermaak via internet neemt grote vormen aan. Wie had er een jaar geleden van Youtube gehoord, of van Flickr, of van Zoom.nl? Nu spenderen steeds meer mensen hun ontspanningstijd daaraan én dragen zij actief bij aan de inhoud van deze video- en fotowebsites. Via internet telefoneren is ook een zichzelf wijd verspreidende innovatie en televisiekijken via internet is normaal geworden.

Maar het is niet allemaal vermaak wat de klok slaat. In de kabelsector wordt ook actief samengewerkt met maatschappelijke organisaties. Zo draait bij Kabel Noord in Friesland een systeem waarmee zorgbehoevenden op simpele wijze een spraakzicht-verbinding tot stand kunnen brengen met hun thuiszorgorganisatie. Deze maatschappelijke innovatie wordt mogelijk door de moderne netwerken die in Nederland bestaan.

Door de modernisering van de kabel heeft innovatie ook het televisielandschap in de greep gekregen. Het WK voetbal was voor het eerst te zien in beeld van absolute topkwaliteit, HDTV. De snel stijgende populariteit van digitale televisie maakt veel creativiteit los in de televisiewereld. Nieuwe themakanalen, afgestemd op speficifieke doelgroepen zijn het resultaat. Via een elektronische programmagids kan de kijker zijn weg vinden door het steeds mooiere aanbod van kanalen. Daarnaast wordt hij zo langzamerhand baas over eigen beeldbuis. Met een digitale videorecorder kan hij programma’s kijken wanneer dat uitkomt – en reclames overslaan, een zorg voor de commerciële omroepen. Ook komen binnenkort zenders op de digitale televisie die geheel door de kijker worden ingevuld.

Kortom, het bruist van de innovatie in de kabelsector. De netwerken zijn modern en kunnen lang mee. De kabelbedrijven innoveren in de dienstverlening, maar misschien nog wel belangrijker: ze faciliteren innovatie van andere bedrijven én van consumenten. De wens om een compleet nieuw glasvezelnetwerk te bouwen is nobel, maar niet nodig voor de ware innovatie en bovendien erg duur.

Rob van Esch is directeur van de Vecai, branchevereniging van kabelbedrijven.

Het artikel van Van Etten is na telezen op www.nrc.nl/opinie