‘Billboard op disco door blunder’

De Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad vinden dat het lokale bestuur heeft „geblunderd” rond de verlening van een vergunning voor een enorm elektronisch reclamebord op het Rembrandtplein.

Dat zegt woordvoerder Walther Schoonenberg van de Vrienden. De bouw van het zogenoemde billboard op de gevel van discotheek Escape is deze week begonnen. In november moet het scherm van 115 vierkante meter klaar zijn. Het zal commercials vertonen.

Volgens de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad heeft een ambtenaar een „ernstige technische fout” gemaakt waardoor het billboard er nu komt. De vrienden van de binnenstad vrezen dat er nu een precedent is geschapen, waardoor ook anderen gaan proberen een vergunning te krijgen voor dit soort billboards.

Een woordvoerder van stadsdeel Centrum noemt die beschuldiging „ongenuanceerd en kort door de bocht”. „Het stadsdeel is ook tegenstander van het billboard omdat het totaal niet in de verhouding van de binnenstad past”, zegt de woordvoerder. „ Wij hebben daar ook tegen gevochten.” Maar volgens de woordvoerder is het al misgegaan toen het stadsdeel Centrum nog niet bestond, in 2001.

„Toen is bij de dienst Binnenstad een aanvraag binnengekomen om een ‘reclame-uiting’ te mogen plaatsen. De Dienst Binnenstad heeft toen gezegd: dit lijkt ons wat te groot voor een reclame-uiting, vraag maar een bouwvergunning aan.” Dat heeft het bedrijf vervolgens gedaan, maar het eerste verzoek, om een reclame-uiting te mogen plaatsen, is vervolgens niet officieel afgewezen. Daarom oordeelde de Raad van State vorig jaar dat het billboard er mag komen.

Maar, zegt de woordvoerder, dat is het stadsdeel niet te verwijten, want dat bestond toen nog niet. „De dienst Binnenstad ging daarover.” De Vrienden van de Binnenstad vinden die reactie „te makkelijk”. „Het zijn dezelfde ambtenaren, met een ander etiket erop.”

De eigenaar van het billboard, Explore Vision Group, is „blij dat de bouw eindelijk kan beginnen”, zegt directeur Mirko Endenburg. De politie kan de uitzendingen op het billboard overnemen als er een calamiteit is, zoals brand, om informatie te geven aan mensen op het plein.