Meer reclame op web

Grote bedrijven trekken steeds meer geld uit voor advertenties op internet. Philips kocht in het eerste halfjaar voor 3,7 miljoen euro aan advertentieruimte op internet in, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog 100.000 euro was. Het elektronicaconcern was daarmee de grootste adverteerder op Nederlandse sites. De online bestedingen van nummer twee KPN waren het dubbele van vorig jaar: 2,9 miljoen euro.

Dat blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research, die gisteren zijn gepubliceerd. De stijging van de online advertentiebestedingen die al jaren aan de gang is, zette in de eerste helft van dit jaar door. In totaal werden in de eerste zes maanden van 2006 voor 97 miljoen euro advertenties op internet gekocht, een stijging van 35 procent vergeleken met vorig jaar. Het snelst groeiende segment zijn de zoekmachinereclames die te zien zijn na een zoekopdracht via bijvoorbeeld Google. De bestedingen hieraan verdubbelden ruim.

De advertentiebestedingen op internet zijn nog steeds veel lager dan die op televisie (1,3 miljard euro in het eerste halfjaar) of in kranten (380 miljoen).