Adverteren op internet is populair

Het Nederlandse bedrijfsleven geeft steeds meer geld uit aan advertenties op internet. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde gegevens van Nielsen Media Research. In de eerste zes maanden van dit jaar werd bijna 97 miljoen euro besteed aan internetadvertenties. Dat was 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers zijn gebaseerd op inkomstengegevens van de grootste Nederlandse exploitanten van internetsites, zoals Wegener, PCM (uitgever van onder meer nrc.next) en de Telegraaf Media Groep . Het gaat om brutobestedingen, bedragen waarin eventuele kortingen die adverteerders krijgen niet zijn meegeteld.

Ondernemingen uit de sectoren media, telecom/ict en financiële dienstverlening gaven het meeste uit aan reclame op het internet. Reclamevormen zoals de banner, button en skyscraper (een advertentie over de hele hoogte van de pagina) zijn het populairst. Deze soort trekt 54 procent van alle bestedingen.

Internet als podium voor advertenties is al enige tijd in opkomst, constateert Berry Punt, marketingmedewerker van Nielsen. „Deze reclame is minder statisch dan bijvoorbeeld die op televisie of in een dagblad. Doordat klanten er snel op kunnen reageren, denken bedrijven beter op behoeften in te spelen.” Hoewel internet in opkomst is, wordt veel meer geld uitgegeven aan advertenties via de traditionele kanalen. In het eerste halfjaar van 2006 leverden advertenties in kranten 380 miljoen euro op, 1,3 miljard euro werd uitgegeven voor reclamezendtijd op tv. (ANP)