Zonden in de portemonnee

De zeven hoofdzonden zijn ook toepasbaar op financiële zaken.

De zonden van vlees en geest worden dan de zonden in de portemonnee.

Mensen zijn behept met lichamelijke en geestelijke gebreken en ondeugden. De zonden van het vlees en de geest. Geestelijken proberen ons al sinds mensenheugenis daarvan te verlossen: ga heen, en zondig niet meer. Onbegonnen werk. Daarom zitten geestelijken ook nooit zonder werk.

In de vierde eeuw, kort na de vorming van de katholieke kerk, hebben geestelijken als aanvulling op de bijbel, en als handige leidraad voor hun preken, onze gebreken beschreven, in het Latijn. In die opsomming van zeven hoofdzonden, bron van vele andere misstappen, staan superbia, avaritia, luxuria, invidia, gula, ira en acedia. Of: trots, gierigheid, wellust, nijd, gulzigheid, toorn en luiheid.

Kan je een dergelijke oeroude analyse van onvolkomenheden vertalen naar de financiële wereld en de consumenten van onze tijd? Ja, dat kan. Welke zeven financiële hoofdzonden levert dat dan op? Bijvoorbeeld deze.

1Trots als een (ouwe) aap. Veel mensen tonen hun rijkdom graag aan anderen. Een bekend statussymbool is de auto. Liefst van een exclusief, sportief merk. Bijvoorbeeld een die regelmatig in beeld komt in het BBC-televisieprogramma Top Gear. Toch mag je in Nederland nergens harder dan 120 kilometer en in de files gaat niemand voor je opzij. En: in lekkere sportkarren rijden alleen ouwe knarren, jongeren hebben er geen geld voor.

2Gierigheid bedriegt de wijsheid. Nederlanders zijn op belangrijke punten zuinig, op het gierige af. Bijvoorbeeld in het betalen voor (financiële) adviezen. Men vindt dat ze gratis moeten zijn. Daarom gaan die vrekken volgens ruwe schattingen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor een miljard euro per jaar het schip in met aanbiedingen van malafide lieden.

3Zoete peren en jonge vrouwen kunnen niet duren. Een wellustige, ouwe knar in een open sportkar rijdt niet graag alleen rond. Daarom zie je vaak een jonge vrouw naast hem. Verdringt zij zijn eerste vrouw, dan kan dat een dure hobby blijken. Scheiden doet lijden.

4Gunst baart nijd. De (veronderstelde) begunstiging van iemand wekt afgunst op bij anderen. Die bittere vorm van jaloezie kan mensen tot het uiterste drijven. Tot voor een jaar of vijf geleden deden succesverhalen over de beurs (internethausse) overal de ronde. Beleggen leek een vorm van arbeidsloos inkomen voor iedereen, een symbool van de Nieuwe Economie. Helaas liep dit slecht af voor de te laat ingestapte meelopers.

5Gulzigheid is een altijd hongerig beest. Gulzigheid is, naast onmatig eten en drinken, het verlangen om van alles te bezitten. Daar spelen verkopers fanatiek op in. Neem de mobiele telefoon. Bedoeld om mee te bellen en reuze nuttig, maar uitgegroeid tot een apparaat dat klopt, veegt en zuigt en daarbij op tijd de kinderen uit school haalt. Wereldwijd! Als je afrekent bij de kassa is hij al verouderd, want het nieuwste model brengt de kinderen óók naar school.

6Een zacht woord stilt de toorn. De communicatie met sommige bedrijven en instellingen -via post, telefoon, e-mail of website- drijft mensen meer dan eens tot grote woede, bijna razernij, door de onverschilligheid waarmee ze (menen) behandeld te worden. Die woede is niet terecht wanneer klagers zich vooraf onvoldoende verdiepen in kwestie waar het om draait. Een zacht woord van een onpartijdige buitenstaander doet dan wonderen en voorkomt impulsieve beslissingen waar je spijt van krijgt.

7Zuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen, maar luiheid geeft luizen als kamelen. Veel mensen vinden financiële zaken vervelend, ook wanneer het om hun eigen geld gaat. Ze openen post van de belastingdienst of hun bank niet of wachten te lang met het beantwoorden van cruciale vragen. Die luiheid kan je lelijk opbreken, want je trekt toch aan het kortste (en duurste) eind wanneer je niet meewerkt.

De moraal? Ga heen en zondig niet tegen de financiële wetten.