Electrabel mag Rendo overnemen

Het Belgische energiebedrijf Electrabel mag het Drentse Rendo overnemen. Dat heeft mededingingsautoriteit NMa vandaag bekendgemaakt. De overname leidt niet tot een te grote machtspositie.

Door de uitspraak kan Electrabel definitief tot de Nederlandse consumentenmarkt toetreden. Het bedrijf was al de grootste producent van elektriciteit in Nederland, maar het leverde die nog niet aan particulieren. Rendo heeft 200.000 klanten in de regio Hoogeveen-Steenwijk-Meppel.

Electrabel maakte drie maanden geleden bekend het leveringsdeel van Rendo te willen overnemen. Het bedrijf bood daarvoor 66,5 miljoen euro. Het netwerkbedrijf en de onderhoudsdivisie van Rendo vallen buiten de transactie. Electrabel heeft al laten weten het voltallige personeel van Rendo Energielevering, circa zeventig voltijdsbanen, over te zullen nemen.

Electrabel is bijna volledig in handen van het Franse energieconcern Suez dat, onder druk van de Franse regering, wil gaan fuseren met het staatsbedrijf Gaz de France. Internationaal is veel kritiek op de Franse regering, die met de fusie van beide bedrijven de eigen energiesector lijkt af te schermen voor Europese concurrentie.

De NMa heeft gekeken naar de mogelijke gevolgen van deze fusie voor de Nederlandse energiemarkt. Maar ook als de marktaandelen van Gaz de France, Electrabel en Rendo worden gecombineerd, is er geen reden de overname van het Drentse bedrijf te blokkeren. De fusie tussen Gaz de France en Suez zal in Frankrijk en België waarschijnlijk wel tot een te grote marktmacht leiden. De Europese Commissie besluit eind oktober of de fusie door kan gaan.

Twee maanden geleden maakte Electrabel bekend ook het leveringsdeel van energiebedrijf Cogas te willen overnemen. Maar volgens een woordvoerder van de NMa is die nog niet gemeld bij de kartelautoriteit, en ook niet in Brussel.

Met de overnames anticipeert Electrabel op de splitsingswet van voormalig minister Brinkhorst (Economische Zaken, D66). Volgens die wet, die door de Tweede Kamer al is aangenomen, moeten energiebedrijven zich splitsen in een productie- en leveringsdeel dat geprivatiseerd mag worden, en een transportbedrijf dat in meerderheid in publieke handen moet blijven. De Eerste Kamer moet zich nog uitspreken over de wet.