Droom van elke man: open ramen in de tunnel

In Gouda kom je voor een slipcursus óf voor een proefrit met een grote gele Ferrari.

Niet bedoeld voor jonge gastjes die alleen maar willen scheuren.

Op het scherm rijdt een autootje op een rechte weg. Een groep kinderen staat op de stoep, aan de overkant van de weg ligt de snoepwinkel. Een van de kinderen kan de zuurstokken al ruiken en rent plotseling de straat op. „Wat doet de automobilist?”, vraagt instructeur Stefan Huisman aan zijn cursisten in de theorieruimte van Traffic Control. Hij klikt op zijn computermuis en in de powerpoint-presentatie doemt vlak achter het autootje een vrachtwagen op. Moet de auto remmen, ook al zit de vrachtwagen op zijn bumper? Moet de bestuurder uitwijken en zo ja: richting de kindergroep of recht op de snoepwinkel af? „In zo’n situatie komt het neer op een reflex”, legt Huisman uit. „Gelukkig kun je die reflexen trainen.”

Traffic Control in Gouda organiseert van alles op autogebied. Zo volgt na de theoretische uitleg een rem- en slipcursus om de reflexen in de praktijk te oefenen, een les onder de naam ‘driving safe’. Daarnaast is er ook ‘driving fun’: op het terrein naast de A12 bij Gouda ligt een parcours om op te karten. Ook rijden met quads, vierwielige motorfietsen met dikke banden, behoort tot de mogelijkheden. En er staan twee Ferrari’s klaar om een rondje mee op de snelweg te rijden.

Stefan Huisman heeft net gedemonstreerd hoe een grote Mitsubishi Outlander verbazingwekkend sierlijke pirouetten kan draaien op de slipbaan, maar de aandacht van Kees Kooman gaat alleen uit naar de gele Ferrari 348 TB. „Kees heeft bij het afscheid van zijn werk een rit in een Ferrari kado gekregen”, legt zijn vrouw Ineke uit, fototoestel in de aanslag. „Het is altijd al zijn grote droom geweest. Hij hoopt door een tunnel te mogen rijden, dan kan hij met het raam open het geluid van de motor goed horen.” Zelf zegt ze niets van auto’s te weten: „Voor mij moet een auto gewoon van A naar B kunnen rijden.”

Ook voor de minder fanatieke automobilist, die gewoonlijk tevreden is met een ritje in een Volkswagen Golf, is het rijden in de Ferrari een spectaculaire ervaring. Voor vertrek maakt instructeur Huisman duidelijk dat de maximumsnelheid 120 kilometer per uur is. Eventuele snelheidsboetes zijn voor rekening van de bestuurder. Grommend verlaat de Ferrari het terrein. Een andere automobilist verleent bij het zien van het gevaarte vrijwillig voorrang.

Naast slipcursussen in de gewilde Ferrari’s en Porsches voor particuliere klanten, worden er op het terrein ook veel bedrijfsuitjes gehouden. Huisman: „Als je naar een beautyfarm gaat zijn vooral de vrouwen blij. Auto’s zijn dan misschien juist wel weer iets voor mannen, maar verbazend veel vrouwen vinden het ook leuk.” Alleen bij regen blijken veel vrouwen het quadrijden over een modderig parcours aan zich voorbij te laten gaan.

Veiligheid is een belangrijk onderdeel van de cursussen. Voordat klanten mogen gaan slippen, krijgen ze een uitgebreide uitleg. Ook aan het off-roadrijden in een van de jeeps gaan instructies vooraf. De Ferrari’s zijn voorzien van een dubbele bediening: een extra rem en koppeling voor de instructeur, net als in rijlesauto’s. Een ingreep is bijna nooit nodig, vertelt instructeur Jeffrey van de Wal. Van tevoren heb je direct door wat voor persoon de Ferrari instapt. „Aan hun eigen auto zie je vaak al wat voor chauffeur iemand is. Je hebt wel van die jonge gasten die alleen maar willen scheuren, maar we proberen altijd duidelijk te maken dat we zelf ook graag levend naar huis willen.”

Bij terugkomst stapt Kees Kooman met een brede grijns uit de Ferrari. „Bij Alphen reed ik door de tunnel. Kon ik het geluid lekker horen.” Zijn vrouw heeft al die tijd geduldig bij het hek van het terrein staan wachten op de gele Ferrari, fototoestel in de hand. De auto waar ze een foto van nam was echter niet de Ferrari. „Maar het was wel een gele”, zegt ze.

Kijk voor meer informatie opwww.trafficcontrol.nlwww.ferraririjden.nlwww.kado-express.com