Buiten ruiten, binnen strepen

Bijna herfst, tijd voor nieuwe mode.

nrc.next onthult de trends, van top tot teen.

Eerst was het de pashmina. Toen was het de wurgsjaal. En toen was het de poncho. Wat een bizarre sjaalmodes zijn er gepasseerd, de afgelopen jaren. Al was die pashmina best fijn, en nog steeds kunnend, als dekentje voor in het vliegtuig. Maar waarom moest iedereen er vorig jaar uitzien als een indiaan, in die poncho? En dan die veel te strakke sjaals, die om allerlei nekken geknoopt zaten.

Dit jaar krijgen we het makkelijker. Modeketen Accessorize, die in een aantal grote steden filialen heeft met, inderdaad, accessoires, en die net als H&M snel wisselt van collectie en daardoor de mode goed volgt, voorspelt een terugkeer naar de lange, wollen sjaal. „Ze zijn érg lang”, vertelt Anouk den Engelsman van Accessorize. „In felle kleuren én in ‘nudes’.”

Daarnaast komt de ruitensjaal terug. Ja, echt. Denk: hockeymoeder anno 1980. Niks aan te doen. Stijlicoon Sarah Jessica Parker effende het pad voor de ruit: zij droeg een paar weken geleden al een houthakkeresk rood-zwart-geblokte Alexander McQueen-jurk naar een modegala in New York. Ook andere hippe labels als Dsquared en Diane von Furstenberg lijden aan ‘plaid mania’ zoals de Amerikanen de ruitengekte noemen. Die gekte is ook overgeslagen op sjaals. „Het kan een Burberry-ruit zijn, of een Schotse ruit”, zegt Den Engelsman. En die kun je dan matchen met een handschoen of muts.

Vrouwen dragen ook steeds vaker binnen een sjaal, weet Den Engelsman. „Om het af te maken.” Wie zijn vakantiegeld nog niet uitgegeven heeft, moet de binnensjaal afkijken bij stijlgoeroes Trinny en Susannah, de sadistische make-over-koninginnen van het tv-programma What Not To Wear. In hun nieuwe stijlbijbel Verander je look, verander je leven, dat onlangs in Nederland uitkwam, dragen zij consequent Missoni-sjaals. Je zou haast gaan denken dat ze door de Missoni’s (het is een familie) gesponsord werden. Maar nee, schrijven T. en S., zij dragen zo vaak Missoni omdat dat merk zo wonderlijk mooi met kleuren omgaat.

En dat is zo. De streepjes van Missoni zijn prachtig, zelfs als er af en toe een hondslelijk oranje of poepbruin element tussen zit. De Bijenkorf verkoopt de sjaals in Nederland. Goedkoop zijn ze niet, je betaalt voor dat grote oranje label eraan, en al die fijne materialen. Maar het is de investering waard. En voor wie geen vakantiegeld over heeft: bijna alle grote ketens, zoals Zara en Mango, maken vrij aardige kopieën van de Missoni-streep, deze herfst.