Oudere mannen dansen prachtig Zwanenmeer

Theaterfestival Noorderzon. Met Lhotáková & Soukup Dance Company, Club Guy & Roni, Sara Juli. Gezien 20/8 Groningen. Inl: www.noorderzon.nl

Het uitgangspunt is briljant: de New Yorkse performancekunstenaar Sara Juli neemt haar 5000 dollar spaargeld letterlijk mee op het toneel en deelt het tijdens de voorstelling The Money Conversation uit aan de toeschouwers.”Here’s 100 dollars. Take it. It’s for you”. Maar het geld moet uit haar onderbroek en decolleté gehaald worden. „How does it feel”, vraagt Juli en vervolgens doet ze een vergelijkend warenonderzoek met het publiek: wat kun je hier doen voor 10, 100 of 4000 dollar? De antropologische les die volgt is grappig: we horen van toeschouwers dat je in Nederland een half schaap kunt kopen voor 40 euro, terwijl Juli’s huur in Brooklyn zo’n 1500 dollar per maand bedraagt.

De zeer interactieve en soms fysieke conversatie werkt aanstekelijk en maakt de voorstelling uitermate sympathiek en intiem. Maar Juli en haar regisseur Chris Ajemian hebben het idee van het spaargeld niet hoger getild of er een verbindend verhaal van gemaakt. Juli probeert met wat gesis, gefriemel en een amateuristisch gebrachte relatieruzie over geld wat abstractie aan haar voorstelling toe te voegen, maar dramaturgisch blijft The Money Conversation flinterdun. Iets verkort zou dit de ideale Noorderzon-festivalvoorstelling zijn: luchtig en een tikje anders.

Club Guy & Roni en het Noord Nederlands Toneel maakten voor het Oerol-festival al de locatievoorstelling Welcome to Soledad waarvan nu in het Groningse punkpodium Simplon een aangepaste versie te zien is. De hedonistische club-act over singles op de versiertoer is voor jongeren misschien een gebeurtenis, maar choreografen Guy Weizman en Roni Haver doen niet meer dan anders: vallen, doorrollen en even lekker vet schreeuwen.

Het interessantst van Noorderzon was evenwel de Lhotáková & Soukup Dance Company uit Tsjechië. In de voorstelling Featured dansen drie oudere mannen van 61, 56 en 54 – in het dagelijks leven boekendistributeur, verkoper en werkloze - als ballerina’s in een repetitie van het Zwanenmeer. De ballerina die die voorstelling aan elkaar praat is Krystina Lhotáková (29) die het publiek vragen stelt over hobby’s en hen de choreografie vertelt ( ‘nu gaat het corps de ballet rondjes rennen'). De mannen zijn met hun kindergehuppel aanvankelijk goed voor hilariteit, maar al gauw is elk spoortje ironie verdwenen. Ze vertellen in enkele zinnen over hun leven en dromen. Voortdurend balanceert Featured tussen drama en komedie, tussen ernst en ironie. De oudere mannen zijn de belichaming van melancholie en hoop. Prachtig.