‘In de ruimtevaart schiet je iets omhoog en klaar. Dan is luchtvaart interessanter’

„Ik ging naar Delft vanwege de ruimtevaarttechniek. Maar gaandeweg is dat langzaam veranderd in een passie voor luchtvaart. In de ruimtevaart schiet je iets omhoog en klaar, geen omkijken meer naar. Dan zijn vliegtuigen toch interessanter, die volg je hun hele levensduur.

Ik heb lang getwijfeld tussen de hts en de universiteit. Ik heb de gok genomen en ben naar de TU gegaan. Het eerste jaar was wel zwaar, en dat werd versterkt doordat ik nog thuis woonde in Santpoort. Bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek heb je echt de hele dag college, en dan nog die reistijd.

Nu ben ik bijna acht jaar bezig – de nominale studieduur is vijf jaar. Pfeiffer is daar een oorzaak van. Maar de studie is ook gewoon lastig, zeker als je er nog dingen naast wil doen.

Ik houd me bezig met de werkdruk van piloten. Het wordt bijvoorbeeld rond Schiphol steeds drukker in de lucht. Daarom is het belangrijk dat precies de juiste route gevlogen wordt, nog even afgezien van de hele geluidsproblematiek die daarmee te maken heeft. Het moet in die drukte wel veilig blijven. Maar wat is veilig? Dat staat nergens gespecificeerd. Dat interesseert me.

Met een computermodel probeer ik te bepalen hoe druk een piloot het heeft in verschillende situaties. Het model is gebaseerd op pupilbewegingen. Als de werkdruk te hoog wordt, dan zie je bijvoorbeeld dat de piloot opeens niet meer naar zijn snelheidsmeter kijkt. Dat is niet veilig: dan wijkt hij van zijn route af.

Na mijn studie wil ik een management traineeship doorlopen bij Fokker Stork. Uiteindelijk wil ik bij de veiligheidsafdeling van Fokker werken. Als er iets misgaat met een Fokkertoestel komt dat team ter plaatse kijken wat, en hoe dat in de toekomst te voorkomen is.

Maar eerst afstuderen, 8 december is het zover.”

De site van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Delft:www.delftaerospace.com