Herrie en stank maken gelukkig

In de binnenstad van Rotterdam hadden Formule 1-coureurs gisteren vrij baan. Als gevolg van de overvloedige regen moesten ze het betrekkelijk rustig aan doen.

Mark Duursma

Het was niet het spectaculairste, maar wel het leukste ritje van Bavaria City Racing. Halverwege de openingsrit van burgemeester Opstelten en premier Balkenende, de start van het Formule 1-spektakel in de Rotterdamse binnenstad, viel de zoveelste hoosbui. De burgemeester en de premier zaten in een Bentley uit 1927, mooi maar zonder dak. Doorweekt, en dapper doorzwaaiend, reden ze langs het lachende publiek.

Later kreeg Balkenende, verklaard liefhebber van autosport, een revanche. Naast coureur Christijan Albers reed hij in de officiële safety car van de start op het Noordereiland over de Willemsbrug, Blaak, Coolsingel en via het Hofplein weer terug. Dat ritje, met wat rokende banden als bonus, was heldhaftiger dan zijn eerdere rit. Glunderend stapte Balkenende na afloop uit de Mercedes-Benz met 481 pk V8-motor. Ook Opstelten en de Rotterdamse wethouder De Boer werden door organisator Herman Vaanholt handig in de safety car geloodst.

Alsof het afgesproken was, zo eensluidend was hun reactie na terugkeer in de paddock. Geweldig, al die enthousiaste mensen langs het parcours! En dat met dit weer!

Net als bij de Fast Forward Dance Parade – het vorige grote evenement in Rotterdam, vorig weekend – kon het beroerde weer de pret nauwelijks drukken. Bij elke bui schoten de paraplu’s massaal en kleurrijk de lucht in.

Het natte asfalt had wel consequenties voor het programma. Drie van de twaalf onderdelen moesten worden geschrapt omdat de wachttijden tussen de onderdelen langer duurden dan gepland. De vergunning van de gemeente gold tussen 14.00 en 16.30 uur, en die eindtijd mocht niet te veel worden overschreden. Daarom sneuvelde onder meer een demonstratie van ‘driften’, een in Japan begonnen rage waarbij de coureur schijnbaar de controle verliest.

Er bleef genoeg spektakel over.

Drie F1-coureurs lieten zien waar zij en hun auto’s toe in staat zijn. Tiago Monteiro van team Midland opende de middag, Nico Rosberg van Williams kwam halverwege aan bod en Midland-rijder en publiekslieveling Christijan Albers zorgde voor de afsluiting. Elk van hen reed drie à vier keer het parcours, iets minder hard dan ze zouden doen op een droog wegdek. Albers deed zijn show op het Hofplein, en gooide net als vorig jaar zijn helm in het publiek. Die is minstens 20.000 euro waard.

Paradoxaal genoeg raakte het publiek vooral opgewonden wanneer de auto’s in hun directe omgeving tot stilstand kwamen. Want dat betekent dat er een ‘burnout’ of een ‘donut’ in aantocht is, en met een beetje geluk een combinatie: rokende achterbanden en rondjes om de as draaien.

Aangemoedigd door de presentator, probeert het publiek zulke stuntjes uit te lokken. Het publiek wil spektakel, en dat betekent zoveel mogelijk decibellen en de geur van brandend rubber en uitlaatgassen. Wie zijn motor het hardst laat knetteren, of de meeste brandlucht produceert, krijgt het meeste applaus. Als de auto daarna zijn weg vervolgt blijft het overwegend mannelijke publiek achter met een gelukzalige grijns op het gezicht, van ontzag en verbazing.

Het publiek van Bavaria City Racing bestaat uit drie categorieën. Er zijn mensen die niets betalen en zich achter hekken verdringen of op een bushokje klimmen. De tweede categorie betaalt 65 euro om op een tribune te mogen zitten. En er zijn – heel veel – mensen die werkzaam zijn bij een bedrijf dat op een of andere wijze meebetaalt aan het evenement. Zij betalen ook niets, hebben een tribune en mogen in het vipdorp gratis bier drinken van de hoofdsponsor.

Autoracen is duur en kan niet zonder het bedrijfsleven. Wie wil racen in een stad, kan niet zonder politiek. Herman Vaanholt en Robert Heilbron, die vorig jaar het initiatief namen voor Monaco aan de Maas, hebben het vermogen om zowel bedrijfsleven als politiek voor zich te winnen. Vaanholt, de enige van het duo die naar buiten treedt, is zelf voormalig ondernemer en Dakar-rijder. Die hele cityrace, zo straalt hij uit, is een uit de hand gelopen hobby.

Voor een tweede editie maakt de organisatie, inclusief alle nevenactiviteiten, echter een verbazend professionele indruk. De naam werd veranderd omdat Bavaria zich voor drie jaar aan het evenement heeft verbonden. De koppeling met Rotterdam is verbroken, maar de burgemeester is vol vertrouwen dat het in Rotterdam blijft. Ook Vaanholt zegt dat die stad zijn eerste keus blijft. Mogelijke concurrentie komt uit Eindhoven, ook een stad die haar brede straten aan de bommen van de Duitsers dankt.

Volgens de marketingdirecteur van de nieuwe sponsor is Bavaria „een bier met lef, voor mannen met lef!” De andere levensbehoefte van mannen met lef was gisteren ook ruim voorradig. Elk team had een eigen kwartet ‘pitbabes’, die in iele topjes de regen trotseerden. De Bavaria-babes zijn ook te zien in het septembernummer van mannenblad Playboy, maar dan zonder topjes. Elke bezoeker van het vipdorp kreeg een exemplaar van het blad. Maar dat wist premier Balkenende nog niet toen hij zich eerder die middag temidden van de meisjes liet fotograferen.