Almere wil zonder weg geen huizen

Het gemeentebestuur van Almere weigert een ‘schaalsprong’ te maken met de bouw van 60.000 woningen, nu het kabinet geen enkel besluit meer wil nemen over de autoroute tussen Schiphol en Almere.

„We hebben nu een conflict met het kabinet”, zegt PvdA-wethouder Adri Duivesteijn van Almere. „Je kunt niet verlangen dat wij 60.000 woningen gaan bouwen zonder enig uitzicht op verbetering van de infrastructuur. De auto’s staan nu al stil!” Het kabinet wil geen enkel besluit nemen over verbetering van de infrastructuur in de omgeving van Amsterdam en Almere, óók niet over minder omstreden onderdelen. Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat, CDA) licht hierover deze maand de Tweede Kamer in, zo bevestigen bronnen in Den Haag.

Het kabinet was in juli dit jaar van plan een besluit te nemen over verbetering van de route. Na de val van het kabinet werd daar van afgezien. Wel wilde het kabinet nog besluiten tot werkzaamheden die in alle varianten staan vermeld, zoals het verbreden van de snelweg A6 in Flevoland en van de A10-Oost langs Amsterdam. Het kabinet wil echter ook dit besluit aan een ander kabinet overlaten.

De oorzaak voor de haperende besluitvorming is volgens Duivesteijn niet dat het kabinet is gevallen, maar dat het kabinet het niet eens is kunnen worden. „Onbegrijpelijk”, aldus Duivesteijn. „Er zitten maar twee partijen in het kabinet, CDA en VVD, die nota bene over automobiliteit nog geen besluit hebben kunnen nemen.”

Er liggen sinds kort drie varianten. De eerste is de aanleg van een nieuwe tunnel langs het Naardermeer die de snelwegen A6 en A9 verbindt. Daartegen bestaat veel verzet van gemeenten, natuurorganisaties en omwonenden. De tweede is de ‘stroomlijnvariant’ waarin een groot aantal wegen wordt verbreed en aangepast. Onlangs werd een derde variant ingebracht, een versoberde versie van de stroomlijnvariant.

De Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest spreekt van „een gemiste kans”. Van Poelgeest: „Het kabinet had de stroomlijnvariant kunnen kiezen. Die is niet omstreden. Nu staat het bouwprogramma voor de hele Noordvleugel van de Randstad op de tocht.”