‘Love seats’ voor het bioscooppubliek

Bioscopen hopen publiek te trekken met hippe interieurs en extra beenruimte. Groningen heeft sinds kort zo’n designbioscoop.

Karin de Mik

De entree naar de filmzaal lijkt op die van een theater. Een zwarte geluidsgang met blauwe vloerverlichting onttrekt die aan het zicht. Opvallend zijn de magentakleurige stoelen, die bezoekers ‘roze’ zullen noemen. Vooraan is een aparte ruimte voor rolstoelgebruikers. Op vier plekken staan ‘love seats’ voor verliefde koppels. „Een leuke gadget”, stelt vestigingsmanager Martijn Gramsma.

De nieuwe designbioscoop MustSeeEuroborg in Groningen maakt onderdeel uit van het Euroborgcomplex, pal naast het nieuwe voetbalstadion van FC Groningen. Vorige maand, toen het teer voor de ingang nog maar net droog was, ging de bioscoop „low profile” open. De officiële opening is op 16 september. De Groninger designbioscoop is de tweede in zijn soort van de concerns Wolff Cinema Group en Minerva Bioscopen. In mei werd in Delft de eerste MustSee geopend.

Het landelijke bioscoopbezoek neemt af en de bioscoopconcerns hopen nu bezoekers te trekken met megabioscopen met een aantrekkelijker uitstraling en meer filmtitels. „Het grote publiek wil een moderne, trendy omgeving”, zegt Gramsma. „Naar de bioscoop gaan wordt een echte uitgaansavond, met eerst wat eten en na afloop wat drinken.”

Aan de buitenzijde van het gebouw verwijzen ronde openingen naar patrijspoorten. In de hal zitten caissières in glazen kassahokjes. „Het moet hier nog wat sexier worden”, zegt Gramsma als hij naar de hoge, witte wanden van de hal blikt. „Misschien kunnen we met behulp van beamers trailers op de wand draaien.” Links en rechts van de hal zijn ruimtes voor een Movie Café en een restaurant. Het publiek loopt via een trap met vloerbedekking in gestreepte rode tinten („seventies look”, aldus Gramsma) naar de hoge foyer met ruime balie en betonnen wanden. Gigantische lampen halen het plafond naar beneden. De tien zalen, met in totaal 1900 stoelen, liggen naast elkaar in een soort waaier en zijn gespiegeld. De twee grootste zalen tellen een kleine vierhonderd zitplaatsen, de kleinste tachtig. De Vlaamse binnenhuisarchitect Peter Flamend koos naast magenta voor de kleuren grijs en appelgroen – een verwijzing naar het voetbalveld van de buren.

De belettering is van Design Politie uit Amsterdam, die hiervoor ronde stippen gebruikte. „Van dichtbij niet altijd even duidelijk”, oordeelt Gramsma. „Dit gaan we nog aanpassen.”

Opvallend is dat de geluidsboxen in de zaal onder en boven het filmscherm staan. Normaal staan die daar achter, waardoor het doek minuscule gaatjes nodig had om het geluid door te laten. Perforaties in het doek absorberen echter licht en details van geprojecteerde films. Gramsma: „Nu is er een maximale lichtopbrengst en dus een helderder beeld. En ook de geluidskwaliteit is verbeterd.”

Bijzonder is verder dat de magenta surroundspeakers niet zijn weggewerkt, maar juist opvallend zichtbaar zijn aan de wanden. MustSee heeft in twee zalen digitale projectoren, waarmee het inspeelt op het naar verwachting groeiende aanbod van deze films. „De kwaliteit is onvoorstelbaar mooi”, weet Gramsma. „Geen vlekken, strepen of krassen op het beeld, maar diepe kleuren en een strak beeld.”

Warner ten Napel en zijn vrouw Esther, die met hun twee kinderen de film Nieuwsgierig aapje bezochten, zijn vooral te spreken over het comfort, de stoelen en de royale beenruimte. Maar de trapjes vinden ze wat smal. „Ik moest mijn dochtertje van drie echt vasthouden, anders was ze gevallen”, zegt vader Ten Napel. Verder vinden ze de entree nog wat leeg en kaal. „Maar het moet allemaal nog tot bloei komen.”

Cora Hofman en haar zoons Daniël (13) en Vincent (9) hebben Zoop in India gezien. „Mijn kinderen willen voortaan alleen hier nog maar hierheen”, vertelt ze enthousiast. „De zalen zijn ruim, de kleuren zijn fris en je hebt veel beenruimte.” Daniël: „Die roze stoelen zijn grappig. Weer eens iets anders.” Vincent: „En de film was ook leuk.”