Finland richt zich op het Verre Oosten

Finnair heeft een niche in het passagiersvervoer door het luchtruim gevonden en kapitaliseert daarop, met groene thee en eetstokjes.

Ulkoilman lämpätula -43, staat er op de monitor van de Boeing 767 van Finnair op weg naar het Japanse Nagoya, gevolgd door de boodschap Maanopeus 850 km/h.

Fins is voor niet-Finnen een taal waar geen touw aan vast te knopen valt. Gelukkig volgt er even later een Engelse vertaling: het ging om de aanduidingen voor de buitentemperatuur en de vliegsnelheid. De vele Chinezen en Japanners aan boord krijgen de mededelingen eveneens in hun eigen taal.

Finnair zorgt goed voor zijn internationale klandizie, daar moet de Finse luchtvaartmaatschappij het van hebben, driekwart van de passagiers is niet-Fins. Stewardessen serveren een Japanse maaltijd met eetstokjes en groene thee.

Finnair heeft zich gespecialiseerd in de verbindingen tussen Europa en Noordoost-Azië. De kortste vliegroute loopt via Noord-Europa, over Siberië. „We trekken passagiers die toch al een overstap moeten maken”, zegt bestuursvoorzitter Jukka Hienonen in Helsinki. „Wie bijvoorbeeld vanuit Spanje of een Britse stad anders dan Londen naar het Verre Oosten vliegt, heeft geen rechtstreekse verbinding. Die passagiers proberen wij te krijgen. En daar slagen we aardig in.” Hienonen rekent voor dat een passagier van Manchester naar Tokio via Helsinki eerder op zijn bestemming is dan na een overstap op het drukke Heathrow.

Finnair vliegt nu naar drie Japanse en vier Chinese steden. De afgelopen maanden groeide het passagiersvervoer op deze routes met ruim 20 procent, ruim boven de gemiddelde passagiersgroei bij Finnair van 13,5 procent. 30 procent van de omzet genereert Finnair nu door de lijndiensten naar Azië, en de rek is er volgens Hienonen nog niet uit.

Finnair wil niet op prijs concurreren naar het Verre Oosten, maar op kwaliteit. Het zijn vooral de zakelijke reizigers die de Finse maatschappij uitkiezen voor vervoer van en naar Azië. Ook de bestemmingen zijn ernaar. De stad Nagoya, in het midden van Japan, is voor toeristen oninteressant, maar het is wel de vestigingsplaats van Toyota, de op één na grootste autoproducent ter wereld. En het Finse Nokia is op zijn beurt wereldmarktleider op het gebied van de mobiele telefonie. Bij deze bedrijven verwerft Finnair aan weerszijden van de route zijn passagiers.

Finnair raakte in 2003 in een diepe crisis door het uitbreken van sars in Azië, maar het bedrijf herstelde snel en is in afgeslankte vorm opgebloeid. Er wordt niet moeilijk gedaan over veranderingen. „Als reorganisaties nodig zijn, accepteert iedereen dat”, zegt Hienonen.

De Finse staat is voor 57,04 procent eigenaar van Finnair, maar dit maakt de slagkracht niet minder. „De regering laat ons het bedrijf runnen op zakelijke gronden. Er is geen enkele bemoeienis van bovenaf. Dat zou ik ook niet accepteren. Bij mijn aantreden in januari van dit jaar heb ik die garantie gekregen.” Hienonen sluit niet uit dat de Finse staat zijn belang wil terugbrengen tot onder de 50 procent. „We zouden zelfs een aardig overnamedoel kunnen zijn voor bijvoorbeeld British Airways. Maar zoals het nu gaat, gaat het ook goed.”

Lolke van der heide