www.nrc.nl

Klaver. Tijd is het nieuwe geld, zegt Marie-José Klaver op haar weblog. „In het weblog van Fast Company een interessante korte beschouwing over tijd en aandacht. Bedrijven geven miljarden uit aan advertenties en marketingcampagnes om de aandacht van consumenten te vangen. Tijd is zo schaars geworden dat het belangrijker is dan geld. „Someone gracing you with their attention is the ultimate compliment.” Maar is tijd wel zo schaars als men denkt, vraagt journaliste Danielle Sacks zich af. “Yet, ironically, if you take a step back it seems people have more free time than ever. Blogs, podcasts, YouTube, MySpace…who are all these people who have tons of excess time to make spoof commercials and Mentos montages?” Een van de mogelijke antwoorden is te lezen op weblog Klaver.

www.nrc.nl/klaver

Moskou. Coen van Zwol schrijft over de Hummer Limousine. „Vandaag eindelijk gespot op de ‘Grote Communistische Straat’: de eerste Hummer Limousine! Voor al uw maffiabruiloften. Leverbaar met bepantsering en kogelvrij glas. Ik vrees dat er nog vele volgen. Maar serieus: gezien de cultus van groot-groter-grootst, ruig-ruiger-ruigst die Russen en Amerikanen delen, kon de zegetocht van dit monster niet uitblijven. Gewone Hummers voeren nu al een schrikbewind in Moskou. McDonalds, die andere Amerikaanse monsterhit, deelt deze maand mini-Hummers uit bij zijn Happy Meals. Ik verwacht een stormloop. Als General Motors ooit de Abramstanks tot passagierswagen ombouwt, blijft er op de Moskouse straten helemaal geen ruimte meer voor lichtgewichten als ik. Rusland ligt veel dichter bij Amerika dan bij Europa.”

www.nrc.nl/moskou