Van al dat getoeter kan niemand werken

Waar winden stedelingen zich over op? In Den Haag staan automobilisten een maand lang voor een afgesloten stadsweg. „Iedereen vond al jaren dat er iets moest gebeuren.”

De belangrijkste toegangspoort naar Den Haag gaat een maand dicht. Vanaf komende maandag zijn de Zuid-Hollandlaan en een deel van de Koningskade volledig afgesloten voor alle verkeer. Er wordt aan de weg gewerkt.

In de gemeenteraad noch onder omwonenden is veel discussie geweest over nut en noodzaak van de reconstructie. „Iedereen vond al jaren dat er iets moest gebeuren”, zegt gemeentelijk projectleider Ed van Maanen. Dagelijks passeren zestigduizend auto’s het kruispunt van de Zuid-Hollandlaan en de Koningskade. Veel van deze auto’s staan tijdens de spits enige tijd stil. „En dan gaan ze toeteren”, vertelt Annie Stuurman, medewerker van de provincie Zuid-Holland. Zij werkt in het klantencentrum voor medewerkers in het provinciehuis, op enkele meters afstand. „Ik kan er soms niet goed door werken”, zegt ze. Het is in de avondspits regelmatig zo druk op het kruispunt, dat medewerkers van het provinciehuis per auto de weg helemaal niet meer op kunnen. „Je komt er niet tussen”, vertelt Jeroen Disco, communicatieadviseur van de provincie. Hij ziet uit naar de komende weken. „Het wordt lekker rustig.”

Je kunt gerust stellen dat het autoverkeer hier af en toe een chaos is, zegt projectleider Ed van Maanen. De opstoppingen zijn niet alleen een gevolg van overvloedig forensenverkeer. Ook sorteren veel automobilisten slecht voor en wisselen ze op het kruispunt nog van rijbaan. „Dat zijn veelal toeristen”, zegt Van Maanen. De problemen kunnen ook iets te maken hebben met de rijstijl van Hagenaars. „Die is op z’n zachtst gezegd pittig.” Bovendien is een reeks van verkeerslichten onvoldoende op elkaar afgestemd. „Daar gaan we nu iets aan doen, in nauw overleg met bedrijven en omwonenden.” De kosten bedragen drie miljoen euro.

De werkzaamheden nemen een maand in beslag. Daarin wordt de Zuid-Hollandlaan verbreed. Er komt een extra rijstrook. Er worden voorsorteervakken aangebracht die van elkaar gescheiden zijn door een betonnen rand, zodat niemand meer van rijbaan kan wisselen. En de verkeerslichten worden beter op elkaar afgestemd. Van Maanen: „Aanvankelijk wilden we het werk over drie maanden uitsmeren met een beperkte overlast. Op het laatste moment hebben we besloten de overlast te beperken tot één maand, waarbij ook ’s nacht kan worden doorgewerkt.” Een besluit naar het hart van communicatieadviseur Mirjam Blancke. „Dit is een duidelijke boodschap, die we goed kunnen overdragen.”

Laat de auto staan, is het dringend advies van de gemeente. Omwonenden, bedrijven en kantoren spelen noodgedwongen op de werkzaamheden in. Een tankstation aan de Zuid-Hollandlaan verwacht een flinke daling van het aantal klanten en sluit ’s avonds eerder. Het advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek is moeilijk bereikbaar en gaat vergaderingen waar mogelijk elders in Nederland houden. Het provinciehuis gaat bezoekers en medewerkers nog krachtiger oproepen van het openbaar vervoer gebruik te maken. En het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat enkele grote vestigingen op de route heeft, grijpt de werkzaamheden aan om te experimenteren. Onder het motto Blijf jij maar thuis! gaat er een proef met flexibel reizen en werken van start. Zoals thuis werken of na een vergadering op een andere locatie inloggen en de rest van de werktijd daar werken; eerst thuis mail afhandelen en pas na de spits naar kantoor komen; werken in shifts vanaf zeven uur ’s ochtends met ontbijt op het departement; elders vergaderen; fietsen naar je werk.

Er is wel enig gemor over het tijstip van de werkzaamheden: de eerste dag na de zomervakantie in Den Haag. „Ideaal zou de vakantie zijn geweest, maar wij begrijpen dat je in de bouwvak weinig kunt doen”, zegt Ruud van Steveninck, directeur wetsuitvoering van de Kamer van Koophandel Haaglanden. Het tankstation gaat nu veel zakelijke klanten missen. Ook kantoren zouden er in de vakantie minder onder hebben geleden. Anderzijds zou werken in de vakantie het badgastenverkeer naar Scheveningen hebben gehinderd. Ook is er in de vakantie nog gewerkt aan de centrumring, een van de omleidingsroutes. En later beginnen was ook geen optie, vertelt Ed van Maanen, omdat herfst en winter slecht weer beloven en Prinsjesdag eraan komt. Van Maanen: „Het is ontzettend belangrijk voor Den Haag om vóór de derde dinsdag van september echt klaar te zijn. Alle bezoekers moeten de stad dan weer goed kunnen bereiken.”