Studentensurvival

In elke survivalgids voor studenten kom je een hoofdstuk tegen dat gewijd is aan ‘de goedgevulde voorraadkast’. Er zijn in het leven van een student nu eenmaal een hoop scenario’s denkbaar waarin ingeblikte bonen, rijst en eieren levensreddend kunnen zijn. Met een goede basisvoorraad, ik schreef het gisteren al, maak je bij nachtelijke honger bijvoorbeeld snel vrienden. Maar ook als je aan het einde van je studiefinanciering nog een stukje maand over hebt, of na een lange collegedag is het best handig als je avondeten voor het grijpen staat.

Wat kan er in zo’n gouden voorraadkast?

Essentials: olijfolie (om te bakken), extra vergine olijfolie (voor alle andere toepassingen), fijn en grof zeezout, zwarte peper (plus een goede molen, zie het als diepte-investering), kwaliteitsbouillonblokjes (bij de natuurwinkel), witte bloem, bakpoeder (alleen als je van bakken houdt), kristalsuiker, honing, chocolade met 70 procent cacao (Swiss is goedkoop en goed).

Buikvullers: aardappels (3 - 4 weken te bewaren op een donkere plek), pasta (kies twee basissoorten, bijvoorbeeld spaghetti en penne of lasagna), rijst (gewone- en risottorijst), noedels (eiermie en/of mihoen), peulvruchten in pot of blik (bruine bonen, kikkererwten) en gedroogd (linzen, hoeven niet geweekt en zijn in een half uur gaar), afbak-ciabatta en eventueel couscous.

Culi-conserven: vis (in ieder geval ansjovis en tonijn, eventueel sardientjes), gepelde tomaten, gegrilde paprika’s, kappertjes (liefst op zout, bij Italiaanse winkels), zwarte olijven (voor een snelle tapenade), luchtdicht verpakte cashewnoten, Thaise en/of Indiase currypasta, kokosmelk, en voor wie genoeg ruimte heeft eventueel een potje gember op siroop (voor oosters eten en toetjes), artisjokken (voor salades), tuinboontjes (gepureerd met knoflook, citroenrasp en olijfolie op crostini) en gedroogde shi-itakes (goedkoop en gezond, bij de toko).

Smaakmakers: azijn (kies een rodewijnazijn óf balsamicoazijn en een wittewijnazijn óf rijstazijn), mosterd, sojasaus (met Kikkoman kun je in principe alles doen), Thaise vissaus, sambal of harissa (bij Turkse of Marokkaanse super) een aantal gedroogde kruiden en specerijen (bijvoorbeeld oregano, tijm, komijnpoeder, korianderpoeder, nootmuskaat, kaneel en peperoncinovlokken) en een fles Marsala, sherry of witte vermouth voor risotto’s en sauzen (kies een drank waar je buiten de keuken goed vanaf kunt blijven, anders is ‘ie telkens op).

Versbasis: roomboter (omdat je het waard bent), fatsoenlijke mayonaise, een stuk Parmezaanse kaas (blijft zeker een maand goed), verpakte Griekse feta (is vaak 3 maanden tot een half jaar houdbaar), eieren (biologische of minimaal scharrel-, je bent student en dus maatschappelijk bewust), melk, yoghurt (met volvette Turkse kun je zowel ontbijten, een toetje als een sausje maken), citroenen, uien en knoflook.

Met bovenstaande lijst kun je zeker een week lekker koken zonder boodschappen doen. Bijvoorbeeld kikkererwtenblini´s met gegrilde paprika en zoute yoghurt. Op mijn weblog staat het recept.

Wat zijn betaalbare alternatieven als je niet wilt of kunt koken? En ik vraag me af waar de beste mensa staat van Nederland en waar de slechtste. Praat mee op www.nrc.nl/kokenetc.