Mijmeringen in minimalistische stijl

Kevin Huizenga: Ganges 1. Oog & Blik, 32 blz. € 9,95.

De Amerikaanse tekenaar Kevin Huizenga (met Nederlandse achtergrond) werd in 2001 door het striptijdschrift The Comics Journal uitgeroepen tot ‘Minimalism cartoonist of the year’. Een titel die de tekenaar volledig waarmaakt met Ganges. Huizenga’s alter ego Glenn Ganges en zijn vrouw Wendy leven een rustig bestaan, dat maar zelden wordt verstoord door onverwachte dingen. Als Glenn op zaterdagmiddag weer eens naar de bibliotheek loopt voor een nieuwe stapel boeken, lijkt het alsof hij een enorm saai leven leidt. Hij vraagt zich af of het moment misschien wel hetzelfde is als vorig jaar. Al vier jaar loopt hij precies dezelfde route naar de bibliotheek. En omdat het een stripverhaal is, waar de tijd tussen twee plaatjes een seconde, maar ook een jaar kan zijn, bevindt hij zich opeens vier jaar terug in de tijd. Dat maakt eigenlijk niets uit, want hij ziet er precies hetzelfde uit en de omgeving ook. Voor een striptekenaar met oog voor detail zoals Huizenga, is zoiets interessant, want hij laat het personage via de overlappende kaders, door de tijd heen en weer lopen. Tijdens die wandeling filosofeert Glenn over heden, eeuwigheid en de ordening van energie en materie op dat specifieke moment.

Zo lijkt het telkens te gaan in de korte, huiselijk getinte verhalen van Huizenga. Glenn maakt iets irrelevants mee – een fietsende jongen haalt een propje uit zijn zak en gooit het op straat –, maar omdat de intellectueel Glenn er met zijn fantasie mee aan de haal gaat, krijgt iets kleins een bijzondere betekenis. De jongen met het propje is volgens Glenn ‘een kwajongen die doet wat ie wil; zorgeloos, onschuldig, een reus’. ‘Met de juiste connecties kan zo iemand het ver schoppen’ . En zo haalt Glenn zich allerlei verschillende toekomstscenario’s voor de geest. Als hij thuis het verhaal vertelt aan zijn vrouw, vraagt ze waarom hij het propje niet heeft opgeraapt. Samen rijden ze ’s avonds naar de plek om het alsnog te doen.

De hoofdmoot van Ganges bestaat uit dialogen tussen Glenn en Wendy thuis. Glenn leest een boek, Wendy zit achter de computer en ze discussiëren over de tekst van een lied dat op de radio is. Weer fantaseert Glenn er op los en maakt Wendy tenslotte aan het huilen.

Het mooist zijn Glenns overpeinzingen als hij niet kan slapen door een overdosis koffie. Hij kijkt in het donker naar zijn vrouw en denkt aan de miljoenen mensen die precies hetzelfde hebben meegemaakt terwijl ze naast hun geliefde lagen.

De grootste kracht van Ganges is de herkenbaarheid van alle kleine gebeurtenissen, mijmeringen en fantasieën die voorbij komen. Huizenga is een meester van de minimale strip en kiest zijn woorden en plaatjes weloverwogen. Wanneer de hoofdpersoon opzij kijkt en daar een konijntje in een park ziet zitten, blijft dat precies lang genoeg in beeld. Daarin lijkt hij op andere tekenaars uit het fonds van de Canadese uitgeverij Drawn & Quarterly zoals Chris Ware en Seth. Geen actie, superhelden, exotische locaties of andere oppervlakkige trucs, maar ingetogen, subtiel vormgegeven observaties over gewone mensen. Het enige nadeel van Ganges is dat het geen lekker dik boek is, maar een dunne, eerste bundeling.