Koffiemachine uit als Michael Franti speelt

De Coffee Company gaat ook Franti’s cd verkopen, om dat ze dat ‘leuk’ vinden.

De platenmaatschappij Anti/Epitaph ziet wél commerciële mogelijkheden.

Denk je op zondagmiddag relaxed een ‘caffé latte’ te drinken in de Amsterdamse wijk De Pijp, begint in het cafeetje een gedreadlockte man op zijn gitaar te spelen en te zingen. Geïrriteerd kijk je op van je koffie en krant, tot je beseft dat dit niet de zoveelste bedelende straatmuzikant is, maar niemand minder dan Michael Franti.

De Amerikaanse zanger, die ook op Lowlands staat, geeft aanstaande zondag gratis een akoestisch concertje, georganiseerd door zijn label Anti/Epitaph, platenzaak Concerto en de Coffee Company. „We verwachten redelijk chaotische toestanden in de 1e van der Helststraat”, zegt brand manager Jasper Uhlenbusch van de Coffee Company. „Er passen zo’n honderd mensen in de bar, de rest kan buiten meegenieten.”

Door hun merk met muziek te verbinden, treedt het Amsterdamse koffiebedrijf in de voetsporen van ’s werelds grootste koffieketen Starbucks, die een flink centje bijverdient aan onder meer ‘speciaal geselecteerde’ films, boeken en cd’s; van Johnny Cash tot Corinne Bayley Rae.

„Ik krijg natuurlijk een beetje jeuk als je ons vergelijkt met Starbucks”, grinnikt Uhlenbusch. „We gaan de cd van Michael Franti straks inderdaad verkopen, maar we zijn ook al jaren bezig met muziek. We brachten eerder een verzamel-cd uit van muziek die onze ‘barista’s’ (meester koffiezetters) draaien. We verkopen de cd’s gewoon omdat we dat leuk vinden, niet als nieuwe inkomstenbron.”

Franti’s platenmaatschappij Anti/Epitaph ziet echter wél commerciële mogelijkheden, nu door het vele downloaden de cd-verkoop in muziekwinkels fors terugloopt. „De Coffee Companies zijn extra verkooppunten voor ons”, zegt Roger Dorresteijn, hoofd marketing en promotie van Epitaph Europe. „Maar dit concert is vooral ook een leuk plan, dat toevallig langs kwam. Een kleine, coole onderneming als de Coffee Company past heel goed bij Michael Franti.”

Vooral de ‘eerlijke’ kant van de koffiebar, die zoveel mogelijk koffie van biologische bonen schenkt, sluit volgens Dorresteijn aan bij politiek geëngageerde zanger, wiens reizen en ervaringen in Irak, Israël en de Palestijnse gebieden inspireerden tot zijn nieuwe cd Yell Fire.

„Franti’s muziek past ook bij de Coffee Company”, vult brandmanager Uhlenbusch aan, „reggae, hiphop, wereldmuziek uit alle windstreken…dat draaien we hier het meest.”

Het concert doet denken aan een buitenconcert van een andere sociaal bewogen artiest; Bono en zijn band U2 gaven in 1987 een geheim ‘guerillaconcert’ op het dak van een drankenwinkel in Los Angeles. Dit was voor de opnames van de videoclip Where the streets have no name, waarin te zien is hoe dit totaal uit de hand loopt door het toegestroomde aantal fans. „Nee, we maken zondag geen videoclip. Het optreden van Michael Franti leidt volgens mij ook niet tot opstoppingen, we hebben het hier niet over U2,” lacht Dorresteijn. „Daarom hebben we het concert ook niet geheim gehouden; Michael wil dat al zijn fans erbij kunnen zijn. Het wordt gewoon een leuk straatfeestje.”

De brandmanager van de Coffee Company anticipeert wel op drukte: „Als mensen ’s nachts al voor de deur gaan slapen, dan schenken we ’s morgens wel koffie, hoor.” Een VIP-beleid is er niet. Uhlenbusch: „Wie het eerst komt, eerst maalt.” Hij zal niet veel koffie te verkopen; „De koffiemachine gaat uit, anders kun je door het geratel de muziek niet horen!”

Michael Franti in de CoffeeCompany, zondag 20 augustus, 15.00 uur, 1e van der Helststraat 62 Amsterdam. Ook te beluisteren op www.coffeecompany.nl.