Consument koopt weer auto of wasmachine

Consumenten hebben in juni 2,4 procent meer geld besteed dan in dezelfde maand een jaar geleden. Aan duurzame goederen, zoals auto’s en wasmachines, gaven ze zelfs 5,8 procent meer uit.

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsstijgingen en verschillen in het aantal dagen in de maand dat de winkels open zijn.

In de eerste zes maanden van 2006 is de consumptie in totaal 3 procent gestegen. In voorgaande jaren werd de groei van de consumptie geremd door de verslechterde financiële positie van huishoudens, maar ondanks dat het reëel beschikbare inkomen vorig jaar voor het vierde achtereenvolgende jaar daalde, zijn consumenten nu toch meer geld gaan uitgeven. Het CBS schrijft dat toe aan het toegenomen optimisme over de economische vooruitzichten. Consumenten werden in de loop van 2005 steeds positiever gestemd, zo blijkt uit eerder gepubliceerde CBS-cijfers over het consumentenvertrouwen.

De toegenomen bestedingen van consumenten droegen volgens het CBS in de eerste helft van 2006 bij aan de economische groei, evenals de gestegen export en hogere investeringen bij bedrijven.

De consumptiecijfers zijn exclusief de uitgaven aan zorg. Door de invoering van het nieuwe zorgstelsel zijn die niet vergelijkbaar met voorgaande jaren, en daarom heeft het CBS ze uit de cijfers gehaald.