Schilder van spontane verhalen

Beïnvloed door de schilders van Cobra ontwikkelde Ria Rettich een eigen, expressieve stijl.

De vrijdag in Amsterdam overleden kunstenares Ria Rettich ontwikkelde haar eigen figuratieve schilderstijl in de tijd van Cobra, pop-art en het Nieuwe Realisme. Van grote invloed was ook haar kennismaking met de Oostenrijkse expressionist Oskar Kokoschka, die ze ontmoette toen ze in 1959 deelnam aan de zomercursus van de Schule des Sehens. Van hem leerde Rettich om gebeurtenissen spontaan en razendsnel op te vatten: „Schilderen is een schot, raak of niet.”

Rettich zag schilderen als een spel met kleuren, vormen en emoties. Haar doeken hadden altijd een verhalende inslag: voorvallen uit het dagelijks leven konden een aanleiding vormen, maar ook figuren en thema’s uit de klassieke mythologie en de bijbel.

In 1976 kreeg ze een overzichtstentoonstelling in het toenmalige Museum Fodor in Amsterdam. In de jaren tachtig kreeg haar werk een herwaardering met de opkomst van de Nieuwe Figuratie. Het Arnhemse Museum voor Moderne Kunst organiseerde een overzichtstentoonstelling in 1987. Vorig jaar ontving ze de Jeanne Oosting Prijs voor de schilderkunst. Haar werk is opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Museum voor Moderne Kunst Arnhem.