Waar zijn de oudere kijkers?

RTL 5 gaat komend seizoen meer oudere kijkers trekken, hopen de programmamakers.

Daarmee denkt RTL concurrent SBS 6 de wind uit de zeilen te nemen.

Hij schaamt zich kapot. Puber Marc, een van de hoofdrolspelers uit de nieuwe RTL 5-realityserie Dat zal ze leren!, zit bij de perspresentatie van het nieuwe RTL-seizoen en ziet zichzelf huilend in beeld. Marc woonde met 22 leeftijdsgenoten een maand lang op een ouderwetse kostschool, zonder gsm, msn, of televisie. Orde en tucht uit de jaren vijftig, maar toegepast op pubers van nu: het voorproefje is in ieder geval hilarisch.

Dat zal ze leren! moet behalve de jeugdige kijkers ook meer ouderen naar RTL 5 trekken, samen met succesvolle series als CSI, Bones en Prison Break. Algemeen programmadirecteur Bart in ’t Hout: „RTL 5 zou de tweede commerciële zender van Nederland kunnen worden. We scoren nu erg goed bij de groep kijkers tussen de 20 en 34 jaar, maar we willen de zender een beetje op leeftijd zien te krijgen.” Hoger scoren bij een doelgroep tussen 20 en 49 jaar is van belang om adverteerders te trekken. Want die leeftijdsgroep doet de boodschappen, denken reclamemakers.

In ’t Hout, voormalig algemeen directeur van concurrent SBS Broadcasting, werkt sinds 1 januari voor RTL Nederland. Van zijn vorige werkgever zijn inmiddels ook Robert ten Brink en Wendy van Dijk overgestapt naar RTL. Ten Brink gaat het programma Klasgenoten presenteren en Van Dijk is daar zijn eerste gast. Beide BN’ers moesten gisteren dan ook opdraven in het Noord-Hollandse Overveen, waar RTL de strategie voor het aanstaande televisieseizoen presenteerde aan de mediapers.

RTL wil SBS nog meer wind uit de zeilen te halen met de Formule 1: de rechten voor deze autoraces zijn de komende drie jaar in handen van RTL Nederland. Alle sport is geconcentreerd op RTL7, dat op vrijdag ook voetbal gaat uitzenden. Het is nog niet duidelijk of Olav Mol, de presentator die al jarenlang vergroeid lijkt met de autosport, ook meeverhuist naar RTL. Mol werkte in het verleden ook al voor RTL, omdat RTL 5 de races nog tot 2003 uitzond.

De formule van marktleider RTL 4 zal volgens In ’t Hout niet ingrijpend veranderen. Met name de vooravond, met achtereenvolgens RTL Boulevard, RTL Nieuws en Goede Tijden, Slechte Tijden lijkt onaantastbaar: Talpa beet er zijn tanden op stuk en alleen Nederland 3 kon afgelopen seizoen met De Wereld draait door wat tegen het commerciële geweld in brengen. In ’t Hout: „De Wereld draait door is zeker geen slecht programma – ik kijk er zelf graag naar. Het risico van marktleider zijn is dat je ongemerkt lui wordt. Daar heb ik de mensen van RTL voor gewaarschuwd toen ik hier in januari begon: blijf scherp, ga niet achteroverleunen want elke succesformule gaat uiteindelijk rafelen. Toen Big Brother een tijdje tegenover GTST werd gezet, zag je de kijkcijfers opeens kelderen.”

Op dinsdagavond zijn op RTL4 weer louter woon- en klusprogramma’s te zien. Die thematische indeling is interessant voor adverteerders en wordt in ieder geval dit jaar nog gehandhaafd. Daarnaast zijn er vaste serieavonden met bekende Nederlandse tv-series als Baantjer en Grijpsta & De Gier.

In ’t Hout zou het liefst nog meer amusement programmeren. „Dat past goed bij RTL4 als familiezender.” Maar niet zoals de TROS de grootste familie van Nederland wil zijn: „Bij de TROS heb ik meer een André Rieu- en Volendam-gevoel.” RTL’s programmadirecteur wil graag een grote amusementshow op tv brengen. „Dan denk ik aan de programma’s die Henny Huisman vroeger maakte. Met een goede, grootse show kun je het weekend al op donderdagavond beginnen.”

Het familiegevoel is in ieder geval aanwezig bij het programma Opvolger Gezocht van Sylvana Simons. De presentatrice helpt familiebedrijven te zoeken naar een geschikte opvolger: imkers, slagerijen en restaurants. Opvolger Gezocht lijkt een Boer zoekt vrouw voor het midden- en kleinbedrijf.