Problemen groeien Dell boven het hoofd

Dell geeft al een tijdje zwarte rooksignalen af – de aandelenkoers is in een jaar tijd met bijna 50 procent gedaald. Maar de afgelopen maanden zijn die rooksignalen veel concreter geworden in de vorm van op het internet circulerende afbeeldingen van Dell-computers die in brand vliegen. Nu ziet de grootste computerproducent ter wereld zich gedwongen 4,1 miljoen laptop-accu’s naar de fabriek terug te halen. Het mag dan zo zijn dat Sony deze accu’s heeft geleverd, het is ongetwijfeld een nieuwe zware klap voor Dell.

Het bedrijfsmodel van het concern staat onder druk door de dalende prijzen en de hogere eisen die consumenten stellen. Dell heeft nog geen manier bedacht om daar iets aan te doen. De omzetgroei stagneert en kan makkelijk omslaan in een daling, terwijl de kosten van de dienstverlening stijgen.

Dell zit opgescheept met een concurrentievoordeel waaraan weinig plezier te beleven is. Het concern kan computers nog steeds voor minder geld slijten dan zijn concurrenten, omdat het ze op bestelling bouwt. Maar andere fabrikanten concurreren steeds meer op het terrein van de totale kosten van het bezit van een computer. Dells reputatie van een slechte dienstverlening en een mindere kwaliteit wordt steeds belangrijker. Het terugroepen van de accu’s zal de bezorgdheid onder de klanten alleen maar doen toenemen.

Erger nog: het management lijkt de draad kwijt te zijn. Topman Kevin Rollins moest in juli toegeven dat „de concurrentie heviger is geweest dan we hadden voorzien”. En berichten over ondeugdelijke accu’s doen al maandenlang de ronde, hetgeen betekent dat het concern traag heeft gereageerd. Dell zegt dat het terughalen van de accu’s geen ‘materiële’ invloed zal hebben. Dat mag dan waar zijn in juridische zin, maar sommige merknamen vertegenwoordigen ook een waarde, en die van Dell lijkt steeds twijfelachtiger.

Robert Cyran

Voor meer commentaar uit Londen:www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld