NS-rooster wekt woede van Kamer

De ruzie tussen de Tweede Kamer en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat, VVD) over de nieuwe NS-dienstregeling voor 2007 is de afgelopen dagen fors opgelopen.

De Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat heeft Schultz vandaag per brief laten weten dat zij ontstemd is over het gedrag van Schultz en bovendien de invoering van de dienstregeling niet zonder meer wil laten doorgaan. De Kamerleden willen dat ze een voorbehoud maakt op enkele onderdelen van de dienstregeling. Een paar dagen geleden kondigde de staatssecretaris aan haar goedkeuring te willen verlenen. Als Schultz niet tegemoet komt aan de wens van de Kamerleden, wil een meerderheid van CDA, PvdA en GroenLinks nog deze week de collega’s van vakantie terugroepen voor spoedoverleg.

Volgens de Kamerleden is de nieuwe dienstregeling een onaanvaardbare verslechtering voor reizigers van en naar het noorden en oosten van het land. In een debat op 21 juni van dit jaar stelden woordvoerders van de grote partijen, coalitie en oppositie, dat NS de noordelijke en oostelijke regio's ernstig tekort doet. Door extra overstappen zullen treinreizen naar Enschede en Groningen straks tien tot vijftien minuten langer gaan duren. De staatssecretaris zag hierin echter geen bezwaar. Het CDA verweet Schultz bij die gelegenheid al „teveel randstedelijk denken”. De grootste oppositiepartij PvdA stelde vast dat reizigers naar het noorden en oosten „er voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog langer over zullen doen”. De Kamerleden wilden het finale politieke oordeel over de dienstregeling geven in een plenair debat, maar dat moest wegens de politieke crisis op het laatst worden uitgesteld.

De Kamerleden zijn ook ontevreden over de zogenoemde Utrechtboog tussen Amsterdam en Utrecht. De uitbreiding van twee naar vier sporen heeft vertraging opgelopen, door latere oplevering van het Europese beveiligingssysteem. Pas vanaf april volgend jaar kunnen er meer treinen op dit traject rijden. Verder wil de Tweede Kamer duidelijkheid over het effect van de ingebruikname van de Hogesnelheidslijn-Zuid op de dienstregeling. Ze vreest dat hierdoor het aantal snelle verbindingen op de gewone spoorlijnen in de Randstad zal verminderen.