Nettorama geeft prijzenoorlog impuls

Net nu iedereen dacht dat de prijzenoorlog in de supermarkten wel zo’n beetje over was, gaat uitgerekend de regionale keten Nettorama in de aanval. Vanaf vandaag verlaagt het bedrijf, met supermarkten in het oosten en zuiden van het land, 500 producten blijvend in prijs en geeft zo een nieuwe impuls aan de prijzenslag, die Albert Heijn in de herfst van 2003 ontketende.

De prijzen van de Nettorama-artikelen zullen 5 tot 20 procent lager komen te liggen. Concurrent Jumbo heeft al aangekondigd de prijsdaling te volgen.

Nettorama voelde de hete adem van Albert Heijn in zijn nek hijgen, zegt eigenaar van Nettorama Jaap Bastmeijer. Hij bestrijdt dat de prijzenoorlog over was. „Albert Heijn was nog steeds bezig prijzen van bepaalde producten aan te passen. Wij weten dat, want wij volgen het per dag.” Nettorama besloot tot een prijsdaling omdat het concern structureel 10 tot 12 procent goedkoper wil zijn dan Albert Heijn, zegt Bastmeijer.

Ook speelde de verkoop van twee Laurus-ketens een rol. Dit jaar verkocht het supermarktconcern de winkels van Edah en Konmar aan AH, Jumbo, Sperwer en Sligro, omdat ze niet goed liepen. Bastmeijer gaat ervan uit dat de concurrentie in de supermarktbranche hierdoor verder toeneemt, omdat de nieuwe eigenaren meer omzet zullen willen behalen dan Laurus deed. „En dan kun je beter vast in de aanval gaan.”

De prijzenoorlog speelde een grote rol in de aftakeling van Laurus. Supermarkten werden gedwongen vele producten met verlies te verkopen, om in prijsvergelijkingen tussen supermarkten goed voor de dag te komen. Laurus riep herhaaldelijk op de prijzenslag te stoppen. Of Super de Boer – de overgebleven keten van Laurus – de stap van Nettorama gaat volgen, is nog niet duidelijk.

Ook voor leveranciers vormde de prijzenoorlog een probleem. Zij werden door supermarkten onder druk gezet lagere prijzen te accepteren. Ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg klaagde zelfs bij de rechter dat zijn ontbijtkoeken door AH te laag geprijsd werden. De supermarkt zou ze in het onderste schap verstoppen omdat ze op elke koek een dubbeltje moest toeleggen. Onderzoekers schatten vorig jaar dat de prijzenoorlog 34.000 banen zou kosten.