Iedereen z’n eigen internetwinkel

Steeds meer Nederlanders beginnen vanuit huis een eigen webwinkel.

Laura van den Brink verkoopt tweedehands merkkleding voor kinderen.

Een roze sportbroekje en bijpassend vestje voor een baby met het merk Diesel in grote lichtblauwe letters. Kostte vorig jaar nieuw 60 euro, nu tweedehands in de online kledingwinkel 22,50 euro. „Als je het pakje weer doorverkoopt, dan krijg je er misschien nog 15 euro voor. Designkleding voor je kind hoeft niet duur te zijn.”

Laura van den Brink (32) is eigenaresse van de webwinkel Designerbaby & Kids Vanuit haar woning in Den Haag verkoopt ze sinds een paar jaar kinderkleding van dure merken. Op haar website staan zo’n 60 kledingstukken afgebeeld van populaire merken, die bij haar thuis in twee kasten liggen opgeslagen.

De afgelopen twee jaar heeft Van den Brink ruim 2.000 stuks verkocht. Ze noemt het een ‘uit de hand gelopen hobby’. Van den Brink, zelf moeder van Estelle (3), houdt er een paar honderd euro per maand aan over.

In 2005 begonnen 1.900 mensen een eigen webwinkel. In totaal staan er 5.100 webwinkels bij de Kamer van Koophandel geregistreerd, dat wil zeggen winkels die hun omzet puur uit internetverkoop halen. Uit een voorzichtige schatting blijkt dat er in de eerste zeven maanden van dit jaar nog eens 1.400 nieuwe webwinkels zijn bij gekomen. Met name online winkels in kinderkleding, cadeauartikelen en computeronderdelen zijn populair. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org schat het totale aantal webwinkels op zo’n 10.000.

Vorig jaar kochten vijf miljoen mensen voor meer dan 2 miljard euro spullen op internet. De online shopper – 44 procent van de Nederlanders boven de 16 jaar – geeft jaarlijks gemiddeld 433 euro op internet uit.

„Er is een doe-het-zelf trend op internet”, zegt Durk Jan de Bruin, oprichter van www.startpagina.nl. Tegenwoordig richt hij zijn pijlen op www.mijnwinkel.nl waar hij voor minimaal vijf euro in de maand webwinkeldiensten verhuurt aan online winkeliers. „Mensen willen zelf hun ticket boeken en zitplaats regelen bij de luchtvaartmaatschappij, zelf in aandelen handelen en telebankieren. Het opzetten van een eigen webwinkel past in deze trend”, aldus De Bruin.

Veel mensen beginnen op parttime basis een webwinkel. Als hobby naast hun vaste baan. Dat geldt ook voor Laura van den Brink. Zij besteedt gemiddeld twintig uur aan haar designerbaby.nl en heeft daarnaast een een baan bij de gemeente Den Haag. Ze begon zich in webwinkels te interesseren na de geboorte van haar dochter. Ze verbaasde zich over de hoge prijs van kinderkleding die de snelgroeiende Estelle maar een paar keer aankon. Die weinig gedragen kleren verkocht ze eerst via Marktplaats.

Al snel kwam ze er achter dat vooral merkkleding goed verkocht. Ze breidde haar aanbod uit. In 2004 maakte ze haar eigen website met behulp van www.gratiswinkel.nl. Ook maakte ze een mailinglijst, zodat de 1.600 mensen die zich inmiddels bij haar hebben ingeschreven een mail krijgen als er nieuwe kleding op de website staat. „Het verbaasde me dat zoveel mensen belangstelling hebben”, zegt Van den Brink. „Het taboe dat vroeger op tweedehands kleding rustte, is helemaal voorbij. Het heet nu vintage en is hip.”