Hoe gaat Samira om met duistere kanten van de islam?

Samira el Kandoussi neemt in haar column van afgelopen maandag (nrc.next, 14 augustus) kennis van een joodse religieuze tekst.

Vervolgens zet ze deze negatief-uit-te-leggen joodse tekst tegenover een positief-uit-te-leggen korantekst. En daar gaat het mis. Als ze weleens een religieuze discussie heeft gevolgd dan weet ze dat dit nergens toe kan leiden. Het zou namelijk ook heel makkelijk zijn om het omgekeerde te doen: de teksten zijn uitgebreid en divers genoeg, inclusief voldoende wreedheid, om er alle kanten mee op te kunnen.

Het grootste gevaar voor vrede zit niet in die paar joden die dat smalle lapje land aan de overkant van de Middellandse Zee bewonen. Behalve daar te wonen en te overleven hebben ze geen aspiraties. Dat in tegenstelling tot de nogal wat invloedrijke fundamentalische islamititische stromingen, volgens welke een islamitische wereldorde nagestreeft moet worden. Onder islamitische vlag vindt heel wat meer wreedheid en onderdrukking plaats in de wereld. Hoe zullen mevrouw El Kandoussi, en anderen met islamitische wortels, omgaan met de duistere kanten van de islam? Dat is pas werkelijk bepalend voor hoe vreedzaam de wereld zich zal kunnen ontwikkelen. Het is absurd, en beschamend voor moslims, dat een conflict dat slechts een paar miljoen mensen in het Midden -Oosten betreft, bepalend is voor hoe dat zal verlopen.