De parel is de parel niet meer

Bijna herfst, tijd voor nieuwe mode.

In een korte serie onthult nrc.next de trends, van top tot teen.

De parel is terug, juicht Style.com. Eeuwig chic, eeuwig klassiek, en terug. De beste website voor stijlgroupies zet er prachtige foto’s van Jackie Kennedy en Lady Di bij, maar vergeet een belangrijk detail: in het dagelijks leven van de meesten van ons is de parel ook erg truttig.

Met parels in je oren of om je hals verander je op slag in een bibliothecaresse of een hockeymeisje; hoe bijdetijds de rest van je outfit ook mag wezen, je lijkt er als vanzelf een hooggesloten bloesje, een dikke haarband en een voornaam als Dorothée bij te krijgen.

Een uitweg is om de boel opzettelijk te neppen. Madonna maakte ooit furore met lange slierten plastic parels om haar hals en haar polsen; nu kun je bij sieraden-supermarktketens als Six, Claire’s en Accesorize Now voor een paar euro een stel dikke, glanzende jongens kopen, zo nep dat er geen twijfel meer mogelijk is.

Johan Boot van juwelier BOFB aan het Rokin in Amsterdam heeft een verfijnder oplossing. Een groot deel van de in zijn winkel uitgestalde sieraden bevat parels, maar de parel is de parel niet meer, zegt hij. „Dat klassieke witte knopje, dat zie je eigenlijk nauwelijks nog”, zegt hij. „Als mensen het per se willen, dan bestel ik het voor ze, hoor. En soms gaat het om erfstukken, sieraden met een grote emotionele waarde. Maar ik vind: een beetje meer durf mag wel.”

Hij laat een serie ringen en kettingen van het Italiaanse ontwerphuis Mimí zien: met blinkend goud bijeengehouden trosjes van kleine, roze snoepjes. Parels. Hartstikke echt. En die kleur? „Dat is bewerkt natuurlijk hè, daar hoeven we niet meer geheimzinnig over te doen. Met pigment. Jij laat je haar toch ook verven bij de kapper?”

Zo multi coloured zijn parels opeens weer helemaal ‘modisch’, zweert Boot. Een simpel armbandje heb je al voor 50 euro, maar daarna schieten de prijzen omhoog. Het pronkstuk in zijn etalage zou ik zo om mijn vinger willen: een donker getinte, perfect gladde, dikbuikige joekel op een gouden ‘zwanenhalsje’. Wat kost die, vraag ik schuchter. 1.750 euro, zegt Boot. „Maar we hebben het hier ook wel over een Tahiti.”

Ik druip af, de hoek om, en ga maar weer graaien bij Claire’s.

BOFB, Rokin 116, Amsterdam, www.bofb.nlZie verder: www.claires.com; www.sixshop.nl; www.accessorize.co.uk