Zware klus voor bedrijf uit Breda

Dockwise (gespecialiseerd in zwaar transport over zee) gaat de komende weken drie Russische kernonderzeeërs uit Russische marinehavens vervoeren naar werven waar zij vervolgens zullen worden gesloopt. Het is een bijzondere opdracht voor het bedrijf uit Breda, waar volgens manager Henk de Groot van Dockwise „de hele wereld met belangstelling naar kijkt”.

Het is bovendien een opdracht met perspectief, want in heel Rusland bevinden zich nog zeker 140 onderzeeërs, waarvan veertig in de Pacific, die in het kader van het Salt-2 ontwapeningsverdrag liggen te wachten op ontmanteling.

De kosten van het project worden gedragen door de VS, Groot-Brittannië, Canada en Noorwegen, landen die zich hebben gecommitteerd aan Salt-2 en er alle belang bij hebben dat het nucleaire ‘afval’ op een ordentelijke manier wordt verwerkt. Dockwise wil niet zeggen hoeveel het aan de opdracht verdient.

Dockwise beschouwt zich als dé grote specialist voor dit soort opdrachten. Het bedrijf heeft ervaring met het vervoer van onderzeeërs, maar heeft nog nooit schepen met een kernreactor aan boord verscheept.

De twee grootaandeelhouders van Dockwise, Heerema Group (76 procent) en de Noorse rederij Wilhelmsen (24 procent), willen naar verluidt van het bedrijf af. De klus in Rusland wordt als een goede reclame beschouwd voor Dockwise, dat volgens hardnekkige geruchten in de etalage staat.

Insiders menen dat Dockwise dermate gespecialiseerd is dat het moeilijk zal zijn een koper te vinden voor het bedrijf. Smit Internationale uit Rotterdam, dat ook gespecialiseerd is in ‘Heavy Lift’, heeft geen belangstelling.

Mogelijk dat het Deense A.P. Möller Maersk belangstelling heeft voor Dockwise, maar de integratie van containerrederij P&O Nedlloyd in Maersk verloopt minder soepel dan verwacht, zodat de Denen op dit moment andere zaken aan hun hoofd hebben.