‘De enige eisen: zonnig en niet duur’

Juli was heet, augustus 2006 is vooral nat. Het jaagt veel Nederlanders weg. Volgens Thomas Cook loopt het storm bij de lastminute-balies op Schiphol.

„Het leuke aan dit werk vind ik dat je mensen gelijk kunt helpen. Ze kunnen dezelfde dag nog weg.” Sharon Kaat (24) werkt sinds drie jaar achter de balie van Sudtours op Schiphol, waar je last minutes kunt boeken. Vanaf drie uur ’s nachts is de balie open. De eerste vluchten vertrekken twee uur later. „Als je op zoek bent naar een goede aanbieding, moet je vroeg komen. Dan heb je de meeste keuze.”

„Als ik mensen vraag waar ze naartoe willen, zeggen ze vaak dat het niet uitmaakt. Soms, als klanten hun ticket later komen halen, weten ze al niet meer wat hun bestemming was. Dat verbaast me echt”, zegt collega Jessica van Ommen (18). Kaat en Van Ommen merken dat klanten vooral letten op temperatuur en prijs. „Als de zon maar schijnt en het niet te duur is.”

Bij de Neckermann-balie op Schiphol staat een echtpaar te bladeren door de aanbiedingenmap. „Het is puur een financiële kwestie”, zegt Edwin Celie, terwijl zijn vrouw bij een andere balie gaat kijken. „We dachten dat een last minute goedkoper zou zijn. Ik vind de prijzen tegenvallen, 600 euro per persoon per week noem ik geen last minute meer. We willen volgende week weg. Het maakt niet uit waarheen.” Als ze niets vinden, blijven ze in Nederland. „Ik heb het meeste toch al gezien.”

Een last-minuteaanbieding is een paar weken voor vertrek nog onverkochte (meestal vlieg)reis van een touroperator, die soms met korting de deur uit gaat. Of en hoeveel korting de klant krijgt, hangt af van de kosten die een touroperator wil terugverdienen en hoe populair een bestemming is. Bodemprijzen betekenen dat operators moeite hebben de reizen te slijten.

Volgens Suzanne van de Velde, woordvoerder van de Duitse reisorganisatie Thomas Cook (eigenaar van Neckermann, Vrij Uit en de Thomas Cook reisbureaus), zijn last-minutereizen steeds normaler. „Mensen boeken veel later, beslissen op het laatste moment waar ze heen willen. We passen onze aanbiedingen aan aan deze trend. Eerst kregen we het bij een maand voor vertrek benauwd als we nog plekken overhadden, nu doen we reizen niet eerder dan twee weken van tevoren in de aanbieding.”

In het hoogseizoen is 30 procent van de reizen twee weken van tevoren geboekt. „Maar een kwart daarvan krijgt korting.” Gisteren bleek dat in deze maand, die tot nog toe weinig droge dagen had, 20 tot 25 procent meer last minutes worden verkocht dan in augustus 2005.

De eveneens Duitse reisorganisatie Tui, eigenaar van onder andere Arke, Holland International en Kras Stervakanties, beschouwt alle reizen die twee tot drie weken voor vertrek geboekt worden als last minute. „Dat betekent niet dat er altijd kortingen op die reizen zijn. Vooral vliegreizen gaan in de aanbieding, omdat de stoelen duur zijn”, zegt directeur Steven van der Heijden. „Bij ons is op jaarbasis ongeveer 30 procent van alle verkochte vakanties last minute. Daarvan is ongeveer de helft met korting. Het gebeurt ook wel dat, als we de prijzen laten zakken om een vliegtuig vol te krijgen, de reis ineens zo aanslaat dat we de kortingen stoppen.”

Voor zowel Tui als Thomas Cook geldt dat de kortingen afhangen van vraag en aanbod. Is er weinig vraag naar een reis, dan zijn de kortingen flink.

Op Schiphol adverteren reisbureaus op felgekleurde papieren hun aanbiedingen. Drie dagen Istanbul met hotel: 292 euro. Vier dagen Kos, halfpension: 400 euro. Gemeenschappelijke kenmerken: zon- en strandbestemmingen rondom de Middellandse Zee. „Dichterbij wordt sowieso populairder. Verre bestemmingen zijn niet meer zo bijzonder”, zegt de woordvoerder van Thomas Cook.

Touroperators organiseren reizen en bieden die aan via hun eigen reisbureaus of onafhankelijke reisbureaus zoals D-Reizen. De reisbureaus halen hun winst uit de commissie die zij krijgen van touroperators. Voor last-minuteaanbiedingen vissen alle reisbureaus uit dezelfde vijver van touroperators. Hoewel de advertenties anders doen vermoeden, is het dan ook niet zo dat het ene reisbureau goedkopere last minutes heeft dan het andere.

Uit vorige maand gepubliceerde cijfers van de branchevereniging van reisbureaus ANVR blijkt ook dat 86 procent van de vakantiegangers dit jaar voor een Zuid-Europese bestemming kiest. Iets meer dan de helft van alle toeristen boekt dit jaar een vliegvakantie.

Turkije heeft duidelijk aan populariteit verloren. „Mensen hoeven er vaak geen tweede keer heen”, zegt Van Ommen van Sudtours. „We horen klachten over het gedrag van Russische toeristen.” De woordvoerder van Thomas Cook denkt dat het te maken heeft met de vogelgriep en het negatieve imago van het land.

Brahim Bozia (26) staat op Schiphol met een folder in zijn handen van L’tur, een Duitse aanbieder die uitsluitend last-minutereizen verkoopt. „Ik wil een goedkope vlucht. Het liefst all inclusive. Het maakt me niet uit waar naar toe, als de zon maar schijnt. Ik werk vlakbij en ben even snel hier om te kijken wat er zoal is. Als het niet lukt, ga ik met de auto.” Hij zoekt vooral een betaalbare vakantie. „In december ben ik getrouwd, vandaar dat we nu even niet zoveel geld hebben te besteden. Volgend jaar zal het me niet meer zoveel uitmaken.”