Foundation als filter tegen alle uitlaatgassen

In het Amsterdamse Muziektheater zijn de kleedkamers ’s zomers leeg.

Visagisten huren de ruimtes voor cursussen. Iedereen kan zich er even artiest voelen.

Het koor is op vakantie, de catacomben zijn verlaten, en de kleedkamers en wc’s zijn vergrendeld. Van de lampen in de lange hallen onder het podium brandt slechts de helft. Maar helemaal leeg is het niet. Bij afwezigheid van zangers en balletdansers verhuurt het Amsterdamse Muziektheater zijn kleedkamers aan visagisten voor workshops ‘opmaken’.

„Op het toneel kun je natuurlijk wat grover werken met make-up dan in het dagelijks gebruik”, zegt Marjo Muller, visagiste. Ze staat voor een rij kaptafels met door lichtjes omlijste spiegels. Vandaag geeft Muller een visagiecursus aan twaalf vriendinnen op een vrijgezellenfeest. De kleedkamer heeft een raam, maar dat is verduisterd met een dik gordijn. Alleen de peertjes om de spiegel verlichten het vertrek.

Op de spiegels boven de kaptafels zijn de namen geplakt van de leden van het operakoor uit Lady Macbeth van Mtsensk, een van de hoogtepunten van het Holland Festival, twee maanden terug. Regieaanwijzingen hangen nog aan de muur: „Denk erom, ook het applaus hoort nog bij de voorstelling. Praat dus niet met elkaar, maar kijk de zaal in en maak een buiging.” Volgens Marjo Muller is dit een van de minst mooie kleedkamers die het Muziektheater rijk is. „De kleedkamers van de solisten zijn veel mooier en hebben betere stoelen. Maar daar mogen wij niet komen.”

Het zal de dames een zorg zijn. Nina Bastiaanse (29) gaat trouwen in september, en alle vriendinnen willen er die dag op hun voordeligst uitzien. Aandachtig kijken ze naar de hoogblonde Marjo, zelf ook zorgvuldig opgemaakt met lichtblauwe oogschaduw, die op Nina het aanbrengen van foundation demonstreert. „Je gebruikt foundation om het gezicht overdag dicht te stoppen”, zegt Marjo. „Foundation is een soort filter over je gezicht tegen alle vieze uitlaatgassen en stoffen die op je gezicht terechtkomen. Het is belangrijk dat je ’s avonds je gezicht goed schoonmaakt, want tijdens de slaap herstelt je huid zich.”

Ondertussen krijgt Nina een lichtgetinte foundation opgesmeerd. Haar jukbeenderen worden aangezet met rouge. „Ik vind mezelf wel knap zo”, zegt de aanstaande bruid. Voldaan kijkt ze in de spiegel.

Saskia (26) is aan de beurt. „Ik ga voor de uitstekende kaaklijn”, zegt ze. Marjo legt uit hoe je met schaduwtinten kaaklijnen en jukbeenderen kunt accentueren. „En dachten jullie dat die wasbordjes, die mannelijke fotomodellen hebben, er echt zo uitzien?”, vraagt Marjo. „Dat zijn dus gewoon schaduwlijnen die met make-up zijn aangebracht.” Saskia wil meer weten. „Hoe werk ik lachrimpels weg? Kan dat echt alleen met botox?” De vriendinnen lachen. „Aambeienzalf werkt het beste”, zegt Marjo. „Dat smeert de huidgroeven dicht.”

Een voor een komen de cursisten aan de beurt. Iedereen wordt becommentarieerd. Marjo doet de ene helft van het gezicht, de deelneemsters bewerken zelf de andere helft. „Niemand gaat weg met een ongelijk gezicht”, belooft Marjo. De lila oogschaduw die Marieke boven haar ogen smeert, pakt een beetje clownesk uit. „Dit gaat fout”, roept Marjo uit. Marieke, blond, groene ogen en sproeten, stift haar lippen tot overmaat van ramp roodbruin. Het effect is schrikbarend. Ze kan er zelf om lachen. „Ik houd niet van opmaken”, zegt ze.

„Hoe zie ik er uit”, vraagt Nina glunderend aan haar zusje Vittoria als ze haar oogleden met blauwe oogschaduw bewerkt heeft. Marjo vertelde net dat Nina´s arcadeboog, vlak onder haar wenkbrauw, heel mooi is. „Als een heks”, vindt Vittoria, die dezelfde grote oogkassen heeft als haar zus. Vittoria moet niets hebben van de lila en blauwe kleuren die de vriendinnen van haar zus kwistig op hun ogenleden smeren. Zij wil haar ogen juist verkleinen door een lijntje aan de binnenkant van haar bovenste ooglid te zetten.

Aan het eind van de cursus bedankt Nina Marjo hartelijk. Door de catacomben lopen de vriendinnen via de artiesteningang naar buiten. Bij fel daglicht ziet iedereen er ineens heel anders uit dan voor de spiegel in de donkere kleedkamer. Reden tot zelfbewondering is er ineens niet meer. Na twee uur voor de spiegel gestaan te hebben, moet Saskia van Nina vernemen dat ze eruit ziet als een travestiet. De vriendinnen kijken elkaar aan. Dikke korrels make-up hangen in hun oogharen. Wangen en voorhoofd zijn dichtgekit met foundation en rouge. Poederrestjes dwarrelen uit hun huid. Iedereen die zich opmaakt in de kleedkamers van het Muziektheater komt eruit als een artiest.