Chillend lekker-pûh-rijk worden

Rappers die rijk worden door een eigen kledinglijn te beginnen, dat gebeurt alleen in Amerika. Net als rappers die rijk worden van hun muziek, overigens. En dan bedoelen we: écht rijk. Kijk-eens-mama-ik-heb-weer-een-villa-zonder-enig-gevoel-voor-smaak-ingericht-rijk. Kijk-eens-rappende-buurman-ik-heb-nog-meer-peperdure-auto’s-dan-jij-waar-ik-nooit-in-rij-rijk. Lekker-pûh-rijk.

Het is alweer lang geleden dat producer en rapper Diddy (voorheen: Puff Daddy) muzikaal hitsucces boekte. Met zijn kledinglijn Sean John zet hij nog steeds honderden miljoenen dollars om. En waarom zou je jezelf vermoeien door van podium naar podium te trekken om het publiek wéér te vragen ‘ho, ho’ en ‘yeah’ te roepen, als je ook met een fles champagne in je bubbelbad kunt chillen, terwijl je rijk wordt van broeken en truien waar je ooit je naam aan hebt verbonden?

In Nederland wordt ook al langer geld verdiend met aan hiphop gerelateerde kleding. Osdorp Posse-voorman Def P mag als zelfverklaard beschermer van de hiphopondergrondse in interviews en raps graag op ‘commerciële rappers’ spugen. Maar er was een tijd dat de door zijn band verkochte T-shirts overal opdoken. Op de site van het door zijn rapgroep opgerichte platenlabel Ramp Records is nog steeds een uitgebreide collectie kleding te koop. Osdorp Posse-string (12,50), truien (45 tot 60 euro) of een winterbomberjack (110 euro).

Lange tijd ging het op kledinggebied in de nationale rapwereld niet verder dan dat: op sites en bij optredens bandmerchandising verkopen. Wisselgeld. Rappers Lange Frans en Baas B doen met de lancering van hun kledinglijn Fugezi voor het eerst een serieuze gooi naar het grote geld van de modewereld. Lange Frans verkocht in de tijd dat hij mixtapes met zijn eigen muziek verhandelde in de Amsterdamse metro, al wel eens Moppie-strings, vernoemd naar een van zijn liedjes. Van de op jonge mannen gerichte kledinglijn die hij met Baas B presenteerde tijdens de Fashion Week heeft hij echt grote verwachtingen. Aan de Volkskrant vertelde hij „tonnen te hebben geïnvesteerd”.

Lange Frans en Baas B benadrukten in vele interviews dat hun kleding niet uitgesproken ‘hiphop’ zal zijn. Net zoals hun nummer 1-hits niet typisch ‘hiphop’ zijn: een aanklacht tegen zinloos geweld (Zinloos) en een gevoelige pianoballade over André Hazes, sinterklaas, haring en Johan Cruijff de revue passeren (Het Land Van). Het plan dat de rappers in Elsevier opperden om een dildo op de markt te brengen (‘de Lange Frans’), heeft evenmin een heldere link met hiphop, waar vrouwenbevrediging niet echt tot de hot topics gerekend wordt. Maar de lijfspreuk van Lange Frans luidt nu eenmaal: „zaken zijn zaken”. En dat zakelijke instinct van hem maakt hem wel een hiphopper bij uitstek. Laat dat bubbelbad maar vast vollopen.

Saul van Stapele

In deze rubriek schrijven poprecensenten van NRC over trends in de muziek.