NS laat in 2007 toch meer treinen rijden

De NS laat in de nieuwe dienstregeling toch meer treinen rijden in de avonduren en de vakanties dan eerder gepland. Een proefproject begin 2007 moet uitwijzen of ook de reistijd naar het noorden bekort kan worden. Met de maatregelen komt het spoorwegbedrijf tegemoet aan bezwaren die reizigersorganisaties en de politiek hadden op de nieuwe regeling, die op 10 december ingaat.

Dat werd bekend toen de NS gistermiddag de definitieve dienstregeling bekendmaakte. Volgens het bedrijf zijn zowel demissionair staatssecretaris Schultz van Verkeer en Waterstaat als consumentenorganisaties tevreden over de nieuwe regeling.

Aanvankelijk was er veel kritiek op het nieuwe spoorboekje. Reizigersorganisatie Rover vreesde dat deze voor veel reizigers een langere reistijd zou betekenen. Tweede-Kamerleden berekenden in juni dat reizigers vanuit de Randstad naar het noorden en oosten van het land 10 tot 15 minuten langer onderweg zouden zijn dan nu. De reistijd tussen de Randstad en het noorden blijft een „aandachtspunt”, volgens de NS. In het eerste halfjaar van 2007 zal het bedrijf bij wijze van proef de treinen sneller laten rijden na Zwolle, zodat reizigers enkele minuten eerder in Leeuwarden en Groningen aankomen.

Verder laat de NS volgens de laatste aanpassingen op een paar trajecten meer treinen rijden na 20 uur ’s avonds. In de vakanties blijft het reguliere schema meer gehandhaafd. Verder hebben de NS enkele zeer vroege en zeer late treinen toegevoegd.

In de nieuwe dienstregeling rijden 200 treinen per dag meer dan nu. De intercity zoals we die nu kennen wordt afgeschaft; de intercity nieuwe stijl stopt op meer stations en lijkt op de huidige sneltrein. Daardoor kan de reistijd langer worden. Er zullen het komend jaar zeven stations bijkomen. Tot 2010 worden in totaal 15 nieuwe stations geopend.

Bekijk uw toekomstige reisschema via de Treinplanner 2007: www.ns.nl