NMa: geen misbruik KPN van gegevens concurrent

Telecombedrijf KPN maakt geen misbruik van de belgegevens van zijn concurrenten. Mededingingsautoriteit NMa heeft dat de afgelopen tijd gecontroleerd maar geen overtreding geconstateerd. Dat maakte de NMa gisteren bekend.

Omdat KPN eigenaar en beheerder is van het vaste telefoonnetwerk, kan het bedrijf het belgedrag zien van klanten van zijn concurrenten, die ook via het vaste net telefonie aanbieden. Het gaat om bedrijven als Tele2 en Scarlet. Medewerkers van KPN kunnen bijvoorbeeld zien hoe lang klanten van deze bedrijven bellen. De vrees bestond dat KPN deze informatie gebruikte voor zijn eigen marketing. Zo zou het bedrijf klanten van de concurrent een aanbod kunnen doen dat is aangepast aan hun belgedrag. Dit is in strijd met de mededingingswet, omdat het een oneerlijk concurrentievoordeel is dat voortkomt uit het bezit van het vaste netwerk.

De NMa begon zijn onderzoek na klachten van KPN’s concurrenten, maar heeft geen overtreding van de mededingingswet geconstateerd. Wel heeft de toezichthouder aangedrongen op een verbetering van de interne toegangsprocedures voor dit soort gegevens, zodat niet alle afdelingen de belinformatie kunnen zien. Volgens de NMa heeft KPN deze procedures inmiddels aangescherpt. Ook geeft het bedrijf intern meer informatie over de scheiding van deze gegevens.

De media- en communicatiesector is een prioriteit van de NMa, laat de toezichthouder weten. Eerder deed de NMa al onderzoek naar de tarieven die mobieletelefoniebedrijven elkaar rekenen voor het afwikkelen van telefoontjes op hun netwerk. Telecomtoezichthouder Opta deelde vorig jaar een recordboete van 17 miljoen euro uit aan KPN, omdat het korting had gegeven aan zakelijke klanten zonder de Opta om toestemming te vragen. Dat mag KPN niet omdat het bedrijf een te sterke positie heeft op de vaste telefoniemarkt.