Nederlander hoeft niet zo nodig een nieuwe pc

Nederlanders kopen veel minder pc’s dan in andere landen gebeurt. Ondanks de lage prijzen vervangen consumenten hun computer nog maar één keer per vijf jaar, in plaats van elke drie jaar.

De Nederlandse pc-markt is uitermate zwak, zegt analist Roberta Cozza van het onderzoeksbureau Gartner. „Wereldwijd steeg de pc-verkoop met 10 procent, maar West-Europa stagneert. In Nederland tellen we zelfs een terugval, van 1 procent.”

In 2004 had meer dan 80 procent van de Nederlandse huishoudens een pc. Er lijkt een verzadiging op te treden. Cozza: „De meeste consumenten vinden het niet interessant om nieuwe technologie in huis te halen. Ze zijn alleen geïnteresseerd in nieuwe functies en die zijn er nauwelijks.”

Zelfs de nieuwe Windows-versie, die volgend jaar verschijnt, trekt niet meer kopers naar de computerwinkel, zegt Forrester-analist Jaap Favier. „Het zal mij verbazen als er iemand zit te wachten op Windows Vista.” Volgens Favier concurreren pc-merken alleen op prijs met elkaar. „De computergebruiker is slimmer en kritischer geworden. Het merk interesseert hem niet meer, want alle computers zijn toch hetzelfde.”

In het tweede kwartaal van 2006 werden 559.000 computers verkocht, waarvan 325.000 desktops (14 procent daling) en 234.000 notebooks (stijging 24 procent). De laptops zijn door oplopende voorraden sterk in prijs gedaald. Daardoor is de marge voor de winkelier flinterdun geworden. Sinds het afschaffen van de fiscale pc-privé-regeling in 2004 gingen al enkele honderden kleine systeembouwers en -verkopers failliet.

25 jaar pc: pagina 15