Deutsche Telekom kampt met tegenslag

Deutsche Telekom heeft zojuist de kerstdagen afgeschreven. Het Duitse telecomconcern had gehoopt op een opleving eind dit jaar, na in 2005 veel geld te hebben gestoken in het aanleggen van verdedigingswerken tegen de goedkope internettechnologie en verhevigde concurrentie. Die hoop is nu vervlogen. Na een abominabel tweede kwartaal heeft het concern gewaarschuwd dat de inzinking dieper zal zijn dan verwacht. Daardoor heeft de aandelenkoers een duikeling gemaakt.

Het concern is niet de enige voormalige telecommonopolist die in zwaar weer is beland. De meeste Europese branchegenoten verlagen de prijzen en verhogen de investeringen in nieuwe diensten om te voorkomen dat concurrenten klanten wegkapen.

Maar Deutsche Telekom choqueerde met het tempo waarin de aftakeling zich op de thuismarkt voltrekt. Bij de Duitse mobiele divisie daalden de omzet, de winstmarges en de abonnee-aanwas als gevolg van een door KPN-dochter E-Plus ontketende prijzenoorlog. Op het gebied van breedbandinternet kwam de groei van het aantal aansluitingen bijna tot stilstand. De prijsdalingen, die werden afgedwongen door de goedkope internettechnologie, hakten er fors in bij de divisie voor dienstverlening aan bedrijven. De winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen kromp met 23 procent.

Het is niet makkelijk te bedenken hoe Deutsche Telekom er weer snel bovenop kan komen. De fusie met internetdochter T-Online zal de divisie voor vaste telefonie de helpende hand toesteken door kostenverlagingen en een breder pakket aan diensten mogelijk te maken. Maar die verbeteringen hebben tijd nodig om vruchten af te werpen.

Het nieuwe glasvezelnetwerk van Deutsche Telekom zal misschien ook geen reddingsboei blijken. Het netwerk kan stuiten op bezwaren van de toezichthouders, zowel op Europees als op nationaal niveau. En zelfs als Deutsche Telekom zijn zin krijgt, hoeven glasvezelnetwerken niet altijd de kip met de gouden eieren te zijn, zoals Belgacom heeft ondervonden.

Beleggers die hopen dat de aandelenkoers het ergste achter de rug heeft, konden wel eens teleurgesteld worden. Met inachtneming van de jongste vooruitzichten komt de koers uit op dezelfde koers-winstverhouding als vóór de val van vandaag. Gezien de onzekerheden waarmee Deutsche Telekom kampt, lijkt dat aan de royale kant.

Mike Verdin

Mediawereld is het spoor bijster

De digitale inboorlingen zijn ongedurig. Britse jongeren die zijn opgegroeid met het internet hebben het niet zo op de traditionele media. Zij kijken minder televisie, luisteren minder naar de radio en besteden een groter deel van hun tijd aan het bezoeken van websites als MySpace en het lezen van blogs. Als ze al tv kijken of naar de radio luisteren, verdelen ze hun aandacht over diverse digitale stations. En door het gebruik van digitale videorecorders weten ze steeds vaker de reclames te vermijden. Uit de gegevens blijkt ook dat ouderen zich aansluiten bij de rebellie, zij het in een trager tempo.

Hoe denken de mediaconcerns – en de financiers die hen van kapitaal voorzien – de inboorlingen te kunnen pacificeren? Ze proberen het via fusies, aankopen en investeringen in nieuwe media. Kijk maar eens naar de golf aan transacties van afgelopen week. De Financial Times kocht online data provider Mergermarket voor 101 miljoen pond. Google stemde ermee in 900 miljoen dollar te betalen aan de social networking site MySpace van NewsCorp. Softbank investeerde 5 miljoen dollar in bloguitgever Huffington Post. En de uitgever van zakelijke tijdschriften Forbes verkocht een belang van 40 procent in zichzelf, naar verluidt voor 250 miljoen dollar.

Zal het ook helpen? Misschien, maar er blijven twee problemen bestaan.

In de eerste plaats is het binnen de nieuwe media heel makkelijk om te switchen – één muisklik en je bent alweer ergens anders. En het feit dat veel van de populairste sites ‘sociaal’ getint zijn, houdt in dat ze onderhevig zijn aan modegrillen. In samenhang met de ongebreidelde technologische veranderingen betekent dat dat ze wel eens een kort leven beschoren zouden kunnen zijn.

In de tweede plaats zijn social networking sites er over het algemeen nog niet in geslaagd veel geld op te brengen. Weliswaar heeft News Corp goed verdiend aan MySpace door alle uit MySpace voortvloeiende zoekopdrachten via Google te laten verlopen, maar het valt te bezien of Google al dat verkeer kan omzetten in winst. Als dat niet lukt, is de kans klein dat de oude media de digitale onrust kunnen bezweren.

Robert Cyran

Brazilianen stomen op

De beste manier om te winnen op een veiling is door echt geld op tafel te leggen. Dat lijkt de aanpak van CVRD te zijn. Het Braziliaanse ijzerertsconcern staat op het punt een bod van 15 miljard dollar uit te brengen op de Amerikaans/Canadese nikkelproducent Inco, aldus de Wall Street Journal. Naar verluidt biedt CVRD 86 dollar per aandeel, geheel te voldoen in contanten.

Als het alleen om de waarde ging, zou het bod van CVRD niet zo’n afgetekend voordeel vertegenwoordigen ten opzichte van de concurrentie (Phelps Dodge en Teck Cominco). Tegen de huidige koersen zijn hun biedingen respectievelijk 87 en 84 dollar per aandeel waard. Maar beleggers zijn niet helemaal overtuigd van de duurzaamheid ervan – hetgeen niet verwonderlijk is, gezien het feit dat de aandelenkoersen van beide bedrijven de afgelopen drie jaar ruimschoots zijn verdubbeld. Harde contanten maken dan toch een betere indruk.

Edward Hadas

Voor meer commentaar uit Londen:www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld