Laatste chloortrein Akzo is vertrokken

Er rijden geen chloortreinen meer door Nederland. Gisteren transporteerde chemiebedrijf Akzo Nobel voor de laatste keer een lading chloor vanuit het noordoosten van het land naar de Botlek.

Tegen de chloortransporten, die sinds de jaren zeventig plaatsvinden, is jarenlang geprotesteerd door milieuorganisaties en ook gemeentes waar de chloortreinen langs of door reden. Akzo heeft altijd gezegd dat de transporten veilig zijn.

De afgelopen jaren reed er twee keer per week ’s nachts een chloortrein vanuit Delfzijl en Hengelo naar de Botlek. Jaarlijks werd zo 40.000 ton chloor getransporteerd. De trein kwam door 55 gemeentes met in totaal 2,5 miljoen inwoners. Uit een risico-inventarisatie van zeven Groningse gemeenten bleek zes jaar geleden dat bij een ongeluk 5.000 doden zouden vallen en 200.000 gewonden.

Twee jaar later kondigde Akzo, onder aanhoudende druk, aan het chloortransport te zullen stoppen per 1 januari 2006. Het bedrijf besloot de fabriek in Hengelo te sluiten en in Delfzijl twee nieuwe fabrieken te bouwen die chloor ter plekke kunnen verwerken. In de Botlek werd de capaciteit van de daar aanwezige chloorfabriek met bijna vijftig procent uitgebreid tot 500.000 ton. De totale kosten van deze operatie bedroegen 130 miljoen euro, waarvan de overheid 57 miljoen euro bijdroeg.

Vorige maand ontspoorden op het fabrieksterrein van Akzo in Hengelo nog drie chloorwagons. Volgens het chemiebedrijf zijn de wagons daarbij niet beschadigd, en is er geen sprake van gevaar geweest voor de omgeving.