Sponsor voor de microscoop Liever geld voor sporters dan patiënten

Ziekenhuizen zijn op zoek naar sponsors. Die moeten de ‘extra’s’ betalen: medische apparatuur of een vergaderzaal. „Tien jaar geleden was dit soort dingen ondenkbaar.”

Bestuursvoorzitter Hans Büller van het Erasmus MC ging naar Unilever toen hij geld nodig had om een langlopend onderzoek onder tienduizend Rotterdamse kinderen op te zetten. Het voedingsconcern wilde 400.000 euro geven. Unilever zou als sponsor van het onderzoek worden vermeld.

Daarna ging Büller naar Heineken. De bierbrouwer wilde bijdragen als in de enquête de vraag zou worden opgenomen hoeveel alcohol de aanstaande ouders drinken. Dat was geen probleem. De onderzoekers wilden dat ook weten. „Toen zei Heineken: dan willen we ook weten wat voor soort bier ze drinken. En dat kon niet.” Heineken gaf niets.

Ziekenhuizen zoeken sponsors. MC Haaglanden schrijft in de strategische visie 2006-2008 op zoek te gaan naar nieuwe vormen van financiering, „bijvoorbeeld door sponsoring”. En het St Jansdal in Harderwijk vermeldt op de website „een actief beleid wat betreft sponsoring en fondsenwerving” te voeren. „Tien jaar geleden was dit soort dingen ondenkbaar”, zegt de bestuursvoorzitter van het Erasmus MC. „De overheid zorgde overal voor.”

Ziekenhuizen krijgen van de overheid en zorgverzekeraars geld voor patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs. Punt. Als ze een dure microscoop willen aanschaffen, een lezing willen organiseren of als de familiekamer moet worden opgeknapt, zijn ze daarvoor aangewezen op geld van particulieren en bedrijven. Veel ziekenhuizen hebben daarom een stichting die „vrienden van” het ziekenhuis vraagt bij te dragen.

Sponsoring gaat verder. De gever wil daar iets voor terug zien. „We komen daar nu mee omdat we nu wel erg afhankelijk zijn van zorgverzekeraars en overheid”, zegt bestuurder Peter van der Meer van MC Haaglanden. En ziekenhuizen moeten voor behandelingen „scherpere prijzen vragen”, zegt een woordvoerster van het Martini Ziekenhuis in Groningen.

Hoe en tegen welke voorwaarden sponsoring zou moeten plaatsvinden, weten de meeste ziekenhuizen nog niet precies. In het MC Haaglanden is nu discussie over een lichtreclame op het dak van het ziekenhuis, zegt Van der Meer. „Sommigen vinden dat te ver gaan.”

Wat ziekenhuizen makkelijker kunnen formuleren: wat ze níét willen. Ze willen niet afhankelijk zijn van één bedrijf. Siemens? Dan ook Philips. Ze willen niets doen wat de reputatie van het ziekenhuis zou kunnen schaden. En ze zeggen sponsoractiviteiten te allen tijde gescheiden te zullen houden van het inkoopbeleid. Büller: „Stel dat een bedrijf wil meebetalen aan een duur apparaat, mits wij daar onze kantoorstoelen kopen. Dat kan niet. Want stel dat tegen de tijd dat wij die stoelen nodig hebben, een ander bedrijf met een concurrerend voorstel komt?”

Vervolg SPONSORS: pagina 3

SPONSORS

Liever geld voor sporters dan patiënten

Vervolg van pagina 1

Voor de bouw van een nieuw ziekenhuis leent het Martini Ziekenhuis in Groningen 150 miljoen euro van de bank. Voor de extra’s – het ziekenhuis moet een healing environment worden – hoopt bestuursvoorzitter Jack Thiadens tot twee miljoen euro aan privaat geld binnen te halen. Voor een kunstroute die patiënten de weg kan wijzen, voor een binnentuin, of voor een vergaderzaal voor co-assistenten. Wat het ziekenhuis daar tegenover kan stellen? „Naamsbekendheid. Maar er is bijvoorbeeld ook een ziekenhuis dat medewerkers van een sponsor één keer per jaar periodiek onderzoekt. Ik denk dat we voor zulke soorten van sponsoring open moeten staan.”

Bedrijven staan niet te springen om een ziekenhuis te sponsoren. Een woordvoerder van Philips zegt dat het elektronicaconcern geen ziekenhuizen sponsort en dat ook niet van plan is, omdat ze met die ziekenhuizen zaken doen. Het zou erop kunnen lijken dat ze de instellingen willen beïnvloeden en dat wil Philips niet.

ING sponsort ook geen ziekenhuis. Wel sportevenementen, een marathon. „Wat je met sponsoring wil, is dat mensen een positieve associatie krijgen bij je bedrijf.” Die is groter bij sporters dan bij zieke mensen. Bovendien is de aandacht voor een bordje in de wachtkamer volgens ING te verwaarlozen, in vergelijking met „de media-aandacht die bijvoorbeeld een marathon teweegbrengt”.

In de Verenigde Staten sponsoren bedrijven ziekenhuizen. Hans Büller ging kijken hoe de ziekenhuizen er privaat geld binnenhalen. Hij leerde er dat je ‘oud rijk’ aanspreekt op hun burgerplicht. Jongeren die door de internet boom snel rijk zijn geworden willen ook best financieel bijdragen, maar willen daar iets voor terugzien. „Zij willen invloed. Ziekenhuizen geven ze een plaats in de board of in een belangrijke commissie, en na een tijdje komen ze vanzelf iets tegen waarvan ze zeggen: daar wil ik mijn geld aan geven.”

Voor het Erasmus MC, de grootste zorginstelling in Nederland, is sponsoring nieuw. „We hebben geen zalen die naar een sponsor zijn vernoemd. We hebben niet eens een rekeningnummer voor sponsors. Als iemand me nu zegt dat-ie honderd euro wil storten, hebben we daar nog geen bankrekening voor.” Die komt er, in september.