Resultaten van Ahold stabiel

Supermarktconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal dezelfde omzet geboekt als een jaar eerder. Dit heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De omzet van het concern komt uit op 10,5 miljard euro. Over het eerste halfjaar komt de omzet uit op 24,5 miljard, een groei van 4,9 procent.

Zonder het effect van een dalende dollarkoers zou de omzet in het tweede kwartaal 2,2 procent hoger zijn uitgevallen, stelt Ahold. In dollars gerekend deden de Amerikaanse dochters het goed met een omzetgroei van 1 procent tot 9,7 miljard dollar. In euro’s omgerekend daalde de omzet in de VS echter met zo’n 2 procent.

Ahold zet kanttekeningen bij de groei in de VS. „Benzineprijzen stijgen”, zegt een woordvoerder, „en mensen letten dus meer op aanbiedingen en geven minder uit aan, bijvoorbeeld, buiten de deur eten. De concurrentie is zwaar.”

De beste cijfers boekte Ahold in Nederland. De Albert Heijn-supermarkten en de winkels van Etos en Gall & Gall haalden gezamenlijk een omzetstijging van 8,5 procent en kwamen uit op 1,65 miljard euro. „De vruchten van onze herpositionering in 2003”, aldus de woordvoerder van Ahold. Supermarkten begonnen destijds een felle prijzenslag. Ahold heeft in Nederland een geschat marktaandeel van ruim 40 procent.

De omzet van Ahold-dochter Schuitema groeide in het tweede kwartaal met 4,3 procent, zo maakte het moederbedrijf van C1000 gisteren bekend. De omzet van Schuitema kwam uit op 767 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat van het bedrijf groeide met maar liefst 62 procent tot 25,8 miljoen euro.

De groei kwam tot stand terwijl het aantal C1000-supermarkten daalde tot 458 filialen, tegen 471 in 2005. Over het eerste halfjaar groeide de omzet met 2,4 procent.