‘Deze zotheid gaan wij uit de wereld helpen’

Marktleider KPN heeft genoeg van het uitdelen van ‘gratis’ mobieltjes.

Het bedrijf gaat daar veel minder geld aan uitgeven.

Op het bureau van Marco Visser, directeur Mobiel Nederland van KPN, ligt een exemplaar van Spits. „Dit is precies wat ik bedoel”, zegt hij, wijzend op de advertenties in de gratis krant. „Een mobiele telefoon kost 200 tot 300 euro. Maar als ik naar deze advertenties kijk, zie ik alleen maar nul, nul nul.” 

Dat mobiele telefoons ‘gratis’ zijn bij het afsluiten van een abonnement, zit aanbieders van mobiele telefonie allang dwars. Zij betalen honderden euro’s aan ‘subsidies’ om met mooie mobieltjes klanten naar zich toe te lokken. KPN geeft in Nederland nu gemiddeld zo’n 300 euro uit aan elke klant die een abonnement afsluit of hernieuwt.

En het blijft niet bij gratis mobieltjes. Visser laat een reclame zien van gsmexpress.nl. Wie via deze website een tweejarig telefoonabonnement afsluit, krijgt naast een mobieltje ook een computer, compleet met een plat beeldscherm van 17 inch.

Hoe is dat mogelijk, een gratis computer bij een belabonnement?

„15 jaar geleden bestond mobiele telefonie nog nauwelijks en wij als telecomindustrie wilden de drempel verlagen zodat mensen het gingen gebruiken. Dat begint met een telefoon. Inmiddels heeft iedereen een mobieltje, maar betalen wij, aangejaagd door de concurrentie, honderden euro’s per klant aan telefoonwinkels die ons abonnement verkopen. In Nederland staan we daarmee aan de top van de wereld. En die winkels gebruiken dat niet meer alleen voor gratis telefoons, maar ook om andere dingen weg te geven, van was-droogcombinaties tot Senseo-apparaten. Mensen kopen op afbetaling via hun telefoonrekening.”

Wat is daar erg aan? De consument is blij en KPN maakt winst.

„Bij een Shell-pomp krijg je toch ook geen gratis auto, als je maar tankt? Het leidt tot ongewenst gedrag. Mensen sluiten abonnementen af die ze niet kunnen betalen. Van onze dubieuze debiteuren komt 40 procent binnen drie maanden na afsluiting van het abonnement bovendrijven. Dat betekent dat ze de eerste rekening al niet hebben betaald. Ze nemen de gratis spullen en geven dan een valse naam op. De bedragen waar dat bij ons om gaat, lopen in de acht cijfers.

„Verder wordt bellen goedkoper. Door regulering en doordat consumenten scherper op de tarieven letten. Tegelijkertijd maken we grote investeringen in ons netwerk. Wij geven honderden miljoenen euro’s uit aan subsidies.”

Wat gaat u eraan doen?

„Vanaf september schroeven wij onze subsidies fors terug. Ik ben nu in gesprek met belwinkels om dat aan te kondigen.”

Dus wie na die tijd een gelikt mobieltje wil, moet bij Vodafone zijn?

„We doen het met kleine stapjes. Ik wil de belwinkels geen onnodige pijn bezorgen en ik wil ook geen groot window of opportunity openen voor de concurrentie. Onze maatregelen zullen goed in balans zijn met wat er in de markt gebeurt. We denken ook niet dat dit ons marktaandeel significant zal beïnvloeden. Alle aanbieders hebben dit probleem. Als marktleider kunnen wij zeggen: wij helpen deze zotheid de wereld uit.

„Vanaf september is het niet gelijk afgelopen. Maar als je een telefoon wilt aanschaffen, is het nu een beter moment dan over zes maanden. Over een paar maanden zullen de subsidies substantieel lager zijn dan nu.”

Wat krijgt de klant ervoor terug?

„De goede klant krijgt nu de rekening voor de slechte. Wij willen dat iedereen krijgt wat hij wil. Als je voor 40 euro belt en 80 euro betaalt, ben je niet blij, ook al krijg je er een gratis bloemenvaas bij. De toestelsubsidies zullen niet helemaal verdwijnen, maar we zullen scherper gaan kiezen.

„Ik schat dat er nu elk jaar in Nederland een miljard euro wordt uitgegeven aan toestelsubsidies. Van dat geld kunnen we ook andere dingen doen. Ik investeer liever in nieuwe diensten. De tijd dat we 16 miljoen mensen een telefoon in de handen moesten stoppen, hebben we gehad.”

Nog oude mobieltjes liggen? Bedrijven zamelen ze in voor het goede doel: www.recell.nl.