Verlies bij uitgever regionale kranten

Uitgever Wegener, onder meer eigenaar van De Gelderlander en TC Tubantia, heeft afgelopen halfjaar verlies gemaakt door hoge kosten bij het reorganiseren van zijn regionale kranten. Zeven titels, waaronder het Eindhovens Dagblad, verschijnen vanaf dit najaar op tabloidformaat. Die operatie kost 32 miljoen euro. Ook heeft Wegener last van tegenvallende advertentie-inkomsten en zal de nieuwe fusiekrant AD dit jaar verlies blijven maken.

Het verlies kwam uit op 4,6 miljoen euro op een licht gedaalde omzet van 385 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar boekte Wegener dankzij een aantal meevallers nog een winst van 31 miljoen euro.

De tegenvallers zaten bij bijna alle delen van het bedrijf. De divisie ‘direct marketing’ was nog steeds verliesgevend en de oplage van de regionale kranten daalde met 3,5 procent. De advertentie-inkomsten daalden met 5 procent, ondanks een stijging van de personeelsadvertenties met 30 procent. „We zijn nadrukkelijk bezig te zorgen dat de cijfers verbeteren”, zei Houwert tegen het persbureau ANP. „De reorganisatie moet ook helpen om adverteerders te trekken.”

Wegener heeft zijn tijdschriften verkocht (Golfers Magazine aan Sanoma en Party aan Audax) en gaat zeven grote regionale kranten deels samenvoegen. Bij de overgang naar tabloid zal 15 procent van de werknemers zijn baan verliezen. Vanaf 2007 hoopt Wegener zo'n 25 miljoen euro per jaar te besparen.

Ook maakte Wegener bekend dat de fusiekrant AD – het oude Algemeen Dagblad dat samenging met titels als het Rotterdams Dagblad en de Haagsche Courant – dit jaar nog steeds verlies zal maken, na de zware aanloopverliezen van vorig jaar. Wegener is voor 37 procent eigenaar van AD NieuwsMedia, de rest is van uitgever PCM, ook eigenaar van NRC Handelsblad. Houwert voorziet geen nieuwe ingrepen. „We moeten het de tijd geven.”