Snacks kosten Wessanen omzet

Nederlanders en Belgen kopen minder frikadellen en kroketten van Beckers, en lopen nog niet echt warm voor de nieuwere snacks van dit merk, zoals de Aziatische dimsums en de Italiaanse deeghapjes met vulling. Het is een van de belangrijkste redenen waarom voedingsmiddelenbedrijf Wessanen zijn omzet, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, met 6 procent zag dalen naar 389 miljoen euro.

Wessanen is al enkele jaren bezig met een ingrijpende reorganisatie, waarbij 1.300 banen zijn geschrapt, fabrieken zijn gesloten, merken zijn verdwenen, en waarbij het bedrijf zich meer is gaan richten op biologische voeding en exotische snacks. Bestuursvoorzitter Ad Veenhof liet vanochtend bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers weten dat de overgang waarin het bedrijf zich bevindt, niet de eenvoudigste is. „Soms kan het nodig zijn om iets meer tijd te nemen.”

In Amerika, waar Wessanen tweederde van zijn omzet haalt, was de omzetdaling vooral te wijten aan de felle concurrentie die de kleinere onafhankelijke supermarkten, waaraan Wessanen levert, ondervinden van de grote ketens.

Het bedrijfsresultaat steeg van 5,1 naar 13,3 miljoen euro. De winst ging omhoog van 10,8 miljoen naar 12 miljoen euro.

Wessanen heeft de doelstellingen voor de rest van het jaar naar beneden bijgesteld. De omzet van merkartikelen in Noord-Amerika en Europa zal dit jaar met 2 tot 4 procent groeien, in plaats van de verwachte 4 tot 5 procent. Voor volgend jaar handhaaft het bedrijf zijn verwachtingen.