KPN gaat veel minder mobieltjes weggeven

KPN gaat veel minder ‘gratis’ mobiele telefoons uitdelen bij zijn abonnementen. Vanaf september gaat het telecombedrijf, dat de helft van de markt in handen heeft, de bedragen die het aan de gratis toestellen uitgeeft fors verlagen. Dat zegt directeur Marco Visser van KPN Mobiel Nederland vandaag in deze krant.

Telecombedrijven geven honderden euro’s per klant uit om consumenten aan zich te binden. Een groot deel daarvan gaat op aan het weggeven van mobieltjes. Het is geen geheim dat telecombedrijven deze kosten graag zouden verminderen. Zo hebben zij het aantal ‘gratis’ mobieltjes bij prepaid-pakketten al eerder teruggebracht.

Visser legt uit dat het weggeven van toestellen in de begindagen van de mobiele telefonie diende voor het verlagen van de drempel om mobiel te gaan bellen. Inmiddels is dat volgens hem, „aangejaagd door de concurrentie”, ontaard in excessen. Het geld dat telecombedrijven aan belwinkels betalen om abonnementen te verkopen gaat niet alleen naar gratis telefoons, maar ook naar andere cadeaus. „Van was-droogcombinaties tot Senseo-apparaten.” Visser denkt dat de concurrentie het voorbeeld van KPN zal volgen, aangezien de gratis mobieltjes voor alle aanbieders een probleem zijn.

Interview: pagina 13