Indiaas callcenter in Belfast

Deskundigen van het Indiase bedrijf Icici One Source zijn gisteren begonnen met de opleiding van zestig Britse medewerkers voor een nieuw callcenter in Belfast. Hetzelfde bedrijf opent later dit jaar in de Noord-Ierse plaats Londonderry een tweede vestiging.

Daarmee is sprake van een doorbreking van het gebruikelijke patroon, waarbij westerse ondernemingen een beroep doen op callcenters in India om klanten van daaruit met speciale aanbiedingen te werven of bepaalde diensten te verlenen. Ook besteden veel bedrijven de verwerking van administratieve gegevens uit aan bedrijven in India.

Sommige bedrijven hebben zich echter teleurgesteld getoond over de kwaliteit van medewerkers van de callcenters in India, die vaak tot irritaties leiden bij westerse klanten. Velen hadden moeite het Engels van de Indiërs te begrijpen. Een woordvoerder van Icici verklaarde vanmorgen in het dagblad The Daily Telegraph dat mensen meer vertrouwd zijn met het Ierse accent. „We denken dat het heel goed zal werken.”

Icici One Source is een van de grootste callcenterbedrijven in India. In Mumbai en Bangalore heeft de onderneming 8.000 mensen in dienst. Het bedrijf, dat vorig jaar een omzet van 74 miljoen dollar (57,4 miljoen euro) boekte, wil met zijn callcenters in Noord-Ierland, waar op den duur zo’n 400 mensen moeten werken, vooral telecombedrijven en banken bedienen.