AD heeft liever één eigenaar

De nieuwe fusiekrant AD zal dit jaar verlies maken, zo werd gisteren bekend bij de halfjaarcijfers van uitgever Wegener. „We hebben weer instroom.”

Rotterdam, 9 aug. - De cijfers lijken dramatisch. In een halfjaar is de oplage van de nieuwe krant AD gedaald van 546.000 tot 464.000 verkochte kranten. Bovendien maakte een van de twee eigenaren, uitgever Wegener, gisteren bekend dat de krant dit jaar nog steeds verlies zal maken. De eerder aangekondigde bezuinigingsoperatie, met het stopzetten van het zaterdagmagazine en het ontslag van 75 journalisten, is niet genoeg om dit jaar al winst te maken.

Met name de advertentie-inkomsten vallen fors tegen, zei bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener gisteren in een toelichting op de halfjaarcijfers van zijn bedrijf. Wegener moest zelf ook een verlies bekendmaken, vooral doordat het ombouwen van zeven regionale kranten (zoals het Eindhovens Dagblad) tot tabloids met een centrale kernredactie eenmalig 32 miljoen euro gaat kosten.

De problemen bij het AD zijn nog grotendeels terug te voeren op de fusie van vorig jaar. Op 1 september is het een jaar geleden dat het oude Algemeen Dagblad fuseerde met onder andere het Rotterdams Dagblad, de Haagsche Courant en het Utrechts Nieuwsblad. Van de nieuwe krant is 37 procent van Wegener en 63 procent van PCM Uitgevers, ook eigenaar van NRC Handelsblad.

Bij die fusie ging in het begin veel mis, onder meer bij het plaatsen van advertenties. Bovendien mist de uitgever nu bijvoorbeeld de extra inkomsten van adverteerders die vroeger zowel in het Rotterdams Dagblad als in het Algemeen Dagblad adverteerden.

Ook haakten veel lezers af die hun eigen regionale krant gewend waren en die niet meer herkenden in de twintig regionale ‘edities’ van het nieuwe AD. „De nieuwe krant is inhoudelijk veel beter dan die oude kranten”, zegt media-adviseur Leon de Wolff, die betrokken was bij het concept van het AD. „De krant combineert toegankelijkheid met diepgang. Maar het was beter geweest om deze nieuwe krant de oude namen te laten houden. Ook zijn ze te snel begonnen aan deze ingewikkelde operatie. Daardoor heeft de krant nu onterecht een imagoprobleem.”

De aanloopproblemen zijn overwonnen, zegt een woordvoerder van het AD. „Volgens ons onderzoek accepteren de lezers inmiddels de nieuwe naam. Belangrijk is dat we bijvoorbeeld in Den Haag nu nog steeds abonnees kwijtraken, maar er ook nieuwe lezers bij krijgen, terwijl er bij de Haagsche Courant alleen abonnees afhaakten.” Topman Houwert van Wegener vindt het te vroeg om conclusies te trekken. Als tweede krant van Nederland moet het AD op termijn een gezonde winstmarge van 10 procent kunnen halen, zei hij gisteren.

De oplagedaling van 82.000 exemplaren in een half jaar is deels terug te voeren op een nieuwe methodiek bij het instituut dat de oplages van kranten bijhoudt voor adverteerders en uitgevers. Een deel van de ‘losse verkoop’ is verschoven van de categorie ‘verkochte kranten’ naar ‘verspreide kranten’. De vergelijkbare daling bij de grootste krant van Nederland, De Telegraaf, was ook fors: 72.000.

De redactie van het AD wil graag langetermijnplannen kunnen maken, zegt voorzitter Gerard den Elt van de redactieraad van de krant. „We merken dat niet ons management, maar de twee aandeelhouders het beleid bepalen. Wegener en PCM hebben verschillende humeuren en verschillende belangen. De redactie had graag het magazine behouden, maar Wegener weigerde daar nog voor te betalen. Wij hebben geen voorkeur, maar zouden graag één aandeelhouder hebben.”