www.nrc.nl

Fotograaf Vincent Mentzel van deze krant schrijft op zijn Fotoblog over het manipuleren van foto’s. Hij reageert op een discussie op internet. „Op een door het persbureau Reuters verspreidde foto is te zien hoe zware rookwolken boven Beiroet hangen na een bombardement op deze stad. De fotograaf heeft de foto doormiddel van een Photoshop programma extreem aangezet in de wolken en ook de schade aan de huizen steviger laten lijken door het kopiëren van bepaalde delen van de foto. Iets wat zo te zien helemaal niet nodig is, omdat de originele foto al aan duidelijkheid niets te wensen over laat.”

„(..)Als fotojournalist beweeg je je op de smalle scheidslijn van het spel van echt en onecht ,van wat pr-medewerkers aan het front je willen laten zien. In het predigitale tijdperk of eigenlijk al sinds het ontstaan van de fotografie, werd er al net zo heftig in de donkere kamer doorgedrukt of tegengehouden (manipuleren) als nu het geval is. Sla er de fotoboeken van beroemde (oorlogs)-fotografen op na en ontdek dat bekende foto’s, vaak gedrukt in zwart/wit, er stevig donker uitzien. Op zich is daar niets mis mee. Als fotograaf heb je na het nemen van de foto’s een bepaald gevoel, waarmee je wilt uitdrukken wat de essentie van je beeldverhaal is. Soms wil je bepaalde delen van de foto accentueren. Kwalijk is echter wel wanneer je delen toevoegt of weghaalt uit het gemaakte beeld. Een ongeschreven fotojournalistieke wet zegt: knip of plak nooit in het gefotografeerde beeld. (...) Ooit heb ik ongenadig op mijn donder gekregen van de plaatsvervangend hoofdredacteur van deze krant omdat ik een zwart/wit foto in de krant heb gezet, waar, omdat mij dat leuk leek, een kleur in was gemonteerd. Zijn reactie was: ‘Zet altijd in het bijschrift: deze foto is bewerkt’.” Zie nrc.nl/fotoblog