‘Oerbeeld van romantiek’

Nederlanders kiezen de beste film aller tijden. Uitslag is op de avond van de Nationale Filmquiz op 1 oktober. Hier geeft elke week een regisseur alvast een voorzet.

„De Heimat-kroniek van Edgar Reitz heeft van alle films de meeste indruk op mij gemaakt. Het is een trilogie, maar vooral het eerste deel uit 1984 vind ik prachtig. De film laat zien hoe de tijd door het dorpje Schabbach in Duitsland raast. Het is een poëtisch familie-epos, rond de familie Simon, dat begint in de jaren twintig. Aan de hand van een groot aantal karakters maakt de kijker de belangrijkste wereldgebeurtenissen mee: de Duitse beurscrisis, de Tweede Wereldoorlog, wederopbouw. De komst van de radio en auto. Het goede aan de film is dat het geen politiek verhaal is, maar een geschiedenisles door de ogen van de karakters. En met schitterende muziek. Heimat heeft bij mij een nostalgisch gevoel opgewekt dat me nooit meer heeft losgelaten.

„Ik zag de Heimat-serie voor het eerst in 1985, toen ik vijftien jaar oud was. De serie werd toen op de televisie uitgezonden. Dat was destijds dé aanleiding voor mij om films te gaan maken. Ik speelde al wat langer met die gedachte, maar Heimat gaf voor mij de doorslag. Ik kon dagenlang over bepaalde scènes lopen mijmeren. Een fascinatie die is gebleven. Het is een onovertroffen film. Ook Tijd van Leven of het Belgische Terug in Oosterdonk kunnen er niet aan tippen. Bovendien is Heimat een gigantische cinematografische onderneming geweest. Moet je nagaan, Reitz heeft twintig jaar aan de drie Heimat-delen gewerkt. Het laatste deel kwam uit 2004.

„Later heb ik Heimat nog in de bioscoop gezien en nu heb ik de dvd-box thuis staan. Vooral de scène waarin de hoofdpersoon Maria Wiegand haar liefde verklaart voor Paul Simon staat me bij. Dan fietsen ze samen door het landschap, met schitterende muziek op de achtergrond en filmbeelden die afwisselend zwart-wit en in kleur zijn. Die scène is voor mij het oerbeeld van de romantische liefde.

„Ik ben zelf nu aan het werk voor mijn eerste televisieserie. Spannend, want ik heb totnogtoe alleen films gemaakt. De cirkel is nu rond, zeg maar. De serie, Stellenbosch, is een epische vertelling over een Nederlandse familie in Zuid-Afrika, die daar na de Tweede Wereldoorlog een wijnlandgoed beheren. Het draait net als Heimat om een familie, maar verder zou ik het niet willen vergelijken. Het wordt geen kroniek.

„Natuurlijk heb ik ook nog een paar filmideeën klaarliggen die ik graag zou maken. Want film is mijn passie: de uitdaging om in 90 minuten een verhaal te vertellen. Maar met de televisieserie heb ik meer tijd om de karakters te ontwikkelen. Ik probeer de kijker het plezier te geven om de karakters in hun ontwikkeling te volgen, en om minder plotgericht te werken. Net als in Heimat wil ik het verglijden van de tijd laten zien.”

Jessica van Geel

Kies de beste film op www.debestefilm.nl